Podnikání v kozím byznysu láká stále víc lidí. Farmářů je v Česku zhruba 400

Kozí mléko a výrobky z něj jsou v Česku stále populárnější. I díky tomu roste počet lidí, kteří se pouští do takzvaného kozího byznysu. Jen počet farmářů se za posledních pět let dokonce zdvojnásobil, dnes jich v Česku podniká okolo čtyř stovek. Z kozího mléka navíc těží i další firmy - v kosmetice nebo třeba v kojenecké výživě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejzvědavější koza

Nejzvědavější koza | Foto: Jaroslava Mannová

Kozí farma byla pro Pavlínu Jirsovou z Rakovnicka nejdřív jen koníčkem. Ten se ale brzy změnil na dobrý podnikatelský plán. Zájem o výrobky z kozího mléka byl totiž časem tak velký, že musela nabídku rozšířit.

Z pěti pořízených koz teď na její farmě běhá sedmdesátihlavé stádo. Zkušenosti s chovem a výrobou si přivezla z řecké sýrárny.

„Prodáváme pouze hotové produkty — kozí mléko pasterované, jogurt, kefír, čerstvý kozí sýr a taky kozí fetu, kterou jsme se mimochodem právě naučili vyrábět v tom Řecku,“ vysvětluje Pavlína Jirsová.

Dnes má Pavlína i vlastní prodejnu. Lidí jako ona každým rokem přibývá. Jen za posledních pět let se počet farmářů v Česku zdvojnásobil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podnikání v kozím byznyse láká stále víc lidí. Proč zjišťovala Zuzana Švejdová

„Ten trend je zatím velmi narůstající a přibývají hlavně soukromé farmy. Dřív byl trend, že se kozy chovaly spíš individuálně a v posledních těch 5 letech nám vznikají farmy velké, kde až 1 000 zvířat není výjimka,“ popisuje Richard Konrád ze Svazu chovatelů ovcí a koz.

Takto velké farmy si podle něj mohou dovolit udělat kontrakt i s obchodními řetězci.

Že si chovatelé svých stád cení, dokazují i pořádané aukce. Jedno zvíře se tu vydraží třeba za 20 tisíc korun.

Většina farmářů prodává svoje výrobky takzvaně ze dvora - za kilo kozího sýru lidé zaplatí zhruba 250 korun. Na farmářských trzích a v obchodech jsou ceny i dvojnásobně dražší.

O výrobky z kozího mléka je velký zájem

Na prodej kozích výrobků vsadil i Petr Gregor. V regálech jeho prodejny zákazníci najdou i netradiční nabídku.

„S příchutí tady mám mladý kozí sýr s koriandrem, s vařeným bramborem, s tomatem a olivami, s kopřivou a česnekem. Většina nabídky ochucených sýrů je z Holandska, bereme ale i francouzský sýry a pak sýry od českých farmářů, který jsou dokonce i bio sýry,“ potvrzuje Petr Gregor.

Malá ochutnávka: ten bílý vpravo je kozí sýr, vlevo nad ním úžasný ovčí s lanýži, vedle něj mladý ovčí, následuje vyzrálejší ovčí | Foto: Tea Parkanová

Podle něj je zájem o zboží stále větší, hlavně mezi rodinami s dětmi. Nejen sýry a tvarohy, z kozího mléka se vyrábí také kosmetika. Ta pomáhá léčit třeba astma nebo atopický ekzém.

Cestu, jak zpeněžit kozí mléko našla i soběslavská firma, která z něj vyrábí kojenecké kaše. S nápadem se už uchytila i v zahraničí — dodává třeba na Ukrajinu, do Číny nebo Vietnamu.

„Kozí mléko má totiž jen jeden alergen na rozdíl od kravského mléka, které jich má celý komplex. Na bázi kozího mléka jsme vyvinuli příkrmy — tzn. kaše, které obsahují pouze kozí mléko. Potom máme vyvinuté a posouzené českou pediatrickou společností i kojenecká mléka,“ vysvětluje ředitelka podniku Hana Poskočilová.

Každoročně firma vyrobí půl milionu kaší. Mléko odebírá ze zahraničí, od příštího roku ale počítá s vlastním. Už teď má na statku 150 koz.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme