Kvůli vzácnému obrazu Madony z Veveří se církev bude soudit

Římskokatolická církev se kvůli Madoně z Veveří obrátila v pátek na Obvodní soud pro Prahu 1. Vzácná středověká památka je ve sbírkách Národní galerie. O vydání gotického deskového obrazu v roce 2013 v rámci církevních restitucí neúspěšně požádala farnost Veverská Bítýška na Brněnsku. S galerií se však nedohodla.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Anežský klášter na Františku

Anežský klášter na Františku | Foto: Filip Jandourek

Podle představitelů Národní galerie se farnosti nepodařilo nepochybně prokázat vlastnictví díla.

Už před rokem naznačovali, že obraz zřejmě nevydají, protože se podle nich nenašly žádné doklady o tom, že Madona z Veveří patřila po únoru 1948 církvi. Podle galerie přešlo vlastnické právo na stát už dříve.

Po nástupu Jiřího Fajta do čela galerie se uskutečnilo několik dalších jednání mezi biskupstvím, galerií a jejich právníky. „Tato jednání však nevedla ke shodě v hodnocení souvisících dokumentů a ke sjednocení stanovisek obou stran,“ uvedla mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová.

„Nebyly splněny zákonné předpoklady vydání a Národní galerie v Praze dílo nevydala,“ potvrdila dnes mluvčí galerie Šárka Pleslová.

Doplnila, že žadatel má v případě, že považuje vlastnictví za prokázané, právo obrátit se na soud, který věc posoudí. „Národní galerie je připravena postupovat bezvýhradně podle rozhodnutí soudu,“ dodala mluvčí.

Národní galerie eviduje asi čtyři desítky žádostí o vydání uměleckých děl, většina však nejsou významné artefakty. K těm nejcennějším patřil Vyšebrodský cyklus, Puchnerova archa či dva Rubensovy obrazy, které galerie církvi vrátila.

Církev chce prý jen vyjasnit vlastnické vztahy

Díla však zůstávají ve stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře jako dlouhodobá zápůjčka. Tam by podle dřívějšího vyjádření biskupství zůstala v případě vydání i Madona z Veveří – církev se prý snaží jen o vyjasnění vlastnických vztahů.

Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí, v současnosti je pro veřejnost uzavřený. Farnost sídlí v nedaleké Veverské Bítýšce.

Podle církve vyplývá z listinných důkazů z 30. let minulého století, že vlastníkem obrazu, který tvořil součást oltáře, byla právě farnost. Na konci 30. let se v souvislosti s různými politickými událostmi ocitl v držení ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství a posléze v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Brněnské biskupství a jeho farnosti se k letošnímu lednu v rámci církevních restitucí dohodly na vrácení více než 2000 hektarů půdy. V optimálním případě získá církev v diecézi celkem asi 3,5 tisíce hektarů. Pod správu církve se už loni vrátil poutní kostel na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou.


Zvětšit mapu

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme