Stabilní Maroko láká nejen české turisty, ale i výrobce aut a energie

Velké množství ovoce a zeleniny na tuzemském zimním jídelníčku pochází z Maroka. Ze severu Afriky totiž Česko dováží jahody i rajčata. Z České republiky se zase do Maroka vyvážejí například automobily a stroje a otevírají se i další možnosti, hlavně v energetice. Maroko je také stále větším lákadlem pro české turisty. Království totiž zůstává i přes současný neklid v arabském světě stabilní.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Maroko: Marakéš, prodejce oliv

Maroko: Marakéš, prodejce oliv | Foto: Bob Stupka

Maroko, tedy pouštní království, brána na Saharu nebo také perla Afriky, patří k nejoblíbenějším destinacím černého kontinentu a jen loni ho navštívilo více než 13 milionů zahraničních turistů.

Stále více jich jezdí i z České republiky. Za posledních pět let jejich zájem o Maroko vzrostl čtyřnásobně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z Česka se do Maroka vyvážejí hlavně auta a stroje, zpět zase putuje ovoce a zelenina. Maroko je díky stabilitě pro české firmy velkým lákadlem

„Vloni k nám přijelo na 20 tisíc českých turistů, a my bychom chtěli, aby jich bylo až 50 tisíc. Láká je jak moře, tak i venkov a hory. I proto bychom byli rádi, kdyby došlo k leteckému spojení Prahy s Casablancou a případně i městy Marakéš a Agadir,“ říká marocký ministr cestovního ruchu Lahcen Haddad.

Africké království pak zase lákají české termální prameny a lázně.

„Máme také velký zájem o české zkušenosti v oblasti lázeňství a stejně tak i o vaše podnikatele z tohoto odvětví, kteří by investovali v Maroku,“ dodává Haddad.

Bezpečnost především

Důležitou roli dnes hraje i stabilita Maroka v neklidném arabském světě.

„Maroko je jak po smluvní stránce, tak i po stránce ryze bezpečnostní dobře připraveno a určitě se vyplatí v Maroku a přes Maroko dál podnikat,“ myslí si předseda Senátu Parlamentu ČR Milan Štěch z ČSSD.

I z tohoto důvodu je Maroko pro české firmy velmi perspektivním trhem, a to nejen v oblasti cestovního ruchu.

„Maroko má 32 milionů lidí, takže potřeba nakupovat průmyslové zboží, potraviny a vyrábět je obrovská. V případě energetiky je to nákup a instalace technologií pro výrobu elektřiny, ať už je to solární energie nebo také energie z vody, to znamená vodní turbíny a další,“ vypočítává viceprezident české Hospodářské komory Bořivoj Minář a pokračuje:

„Maroko je pro nás nový trh, protože jsme velmi málo aktivní. Je to trh zajímavý. Bereme to jako první návštěvu, takové rozhlédnutí se. Našli jsme zde velmi příjemné lidi, krásnou zemi a přírodu. Myslím si, že to je vhodné prostředí pro rozvoj byznysu, není potřeba se tady ničeho bát. Maroko vidím jako jednu z nejzajímavějších destinací v severní Africe.“

Auta, stroje a zdravotnictví

Marocká ekonomika roste o téměř 5 procent ročně, a místní trh je tak zajímavý i pro české strojírenství, automobilový průmysl, zemědělské stroje a v neposlední řadě také pro energetiku.

Maroko totiž chce v příštích deseti letech vynaložit 35 miliard dolarů na energetické projekty, kdy téměř polovinu elektřiny hodlá vyrábět z obnovitelných zdrojů, zejména v solárních a větrných elektrárnách.

Zajímavá jsou ale i další odvětví. Letos tak má vstoupit v platnost nový zákon umožňující vstup marockého i zahraničního kapitálu do státních zdravotnických zařízení. Nově bude povoleno podnikatelským subjektům zainvestovat výstavbu, rekonstrukci či vybavení zdravotnických zařízení, která budou moci po smluvně určenou dobu spravovat.

Rostliny potřebují ochranu

Maroko je ale také královstvím ovoce a zeleniny. V českých obchodech tak v těchto dnech často lidé narazí na marocké jahody nebo rajčata. Jen rajská jablíčka na export se totiž v Maroku pěstují na 4000 hektarech.

Právě to skýtá další z možností pro české firmy, třeba co se týče biopreparátů zajišťujících biologickou ochranu rostlin.

„V Maroku po třech letech pokusů a registračního procesu slíbili, že 27. prosince přijde registrace. Skutečně přišla. Toto je naše první obchodní sezona, takže máme předpoklad nějaké objednávky, která je pro nás významná. Je to někde kolem 10 až 12 milionů za rok. Ale u ochrany rostlin je podstata v tom, že může trvat dalších 20 let, takže pro nás má zakázka v tom roce význam, ale především je důležitá dlouhodobost vztahu,“ vysvětluje ředitel společnosti Biopreparáty Martin Suchánek.

Stejně tak to platí o všech dalších kontraktech.

Robert Mikoláš, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme