Prodeje aut na CNG a LPG letí vzhůru. Stát nevylučuje vyšší zdanění těchto paliv

Výhodné provozní náklady mezi jednou a dvěma korunami na kilometr nemusí majitelům plynových aut vydržet věčně. Stát nevylučuje, že po roce 2020 zatíží alternativní paliva vyšší spotřební daní, podobně jako benzin a naftu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tankování stlačeného zemního plynu (CNG)

Tankování stlačeného zemního plynu (CNG) | Foto: CC BY 2.0, zdroj: Flickr, Scott Smith

Kubík plynu stojí v průměru po celé republice 18 korun. A zcela otevřeně: Je to způsobeno také sníženou spotřební daní,“ říká výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

Zatímco z každého litru naturalu odvádějí motoristé do státního rozpočtu skoro 13 korun na spotřební dani a dalších pět až šest korun na DPH, ze zemního plynu se platí spotřební daň daleko nižší: 72 haléřů za metr krychlový. Od roku 2018 má stoupnout na dvojnásobek a od roku 2020 až na 2,39 koruny za kubík. Stále ale půjde o řádově nižší daňovou zátěž než u benzinu a nafty.

Po roce 2020 se ale nynější pro plynaře výhodná situace může změnit: „Nevylučuji, že tato daň může růst. My bychom rádi, aby určité zvýhodnění zůstalo, aby nedošlo k prudkému zmrazení. Na druhé straně, a to chci zdůraznit, mluvíme o příjmech státního rozpočtu, spotřební dani. To nelze řešit bez ministerstva financí. Tato jednání probíhají a jsou před námi,“ řekl Českému rozhlasu náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.

Jak se bude po roce 2020 vyvíjet daňové zatížení a tedy i ceny alternativních paliv, o tom mnohé napoví Národní akční plán čisté mobility. Vláda by jej měla schválit ještě letos.

Plyn na vzestupu

Za posledních pět let se u nás počet nových aut na plynový pohon zvýšil třináctinásobně. Loni se jich prodaly 3000, tedy asi 1,5 procenta ze všech nově registrovaných vozů.

Podle odhadů jezdí po našich silnicích celkově asi 9000 aut na CNG a asi 200 tisíc na propan-butan (LPG).

Většinou jde ovšem o vozy na plynový pohon dodatečně přebudované. Přestavět benzinové auto na LPG stojí asi 20 tisíc korun, na CNG dvojnásobek.

Díky podpoře velkých automobilek se na první místo mezi alternativními palivy dostává stlačený zemní plyn (CNG). Do patnácti let by u nás podle plynařů mělo jezdit až 300 tisíc aut na CNG.


Matěj Skalický, Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme