Prodeje americké whisky stoupají, destilát mají rádi i Češi. A investoři

Americké whisky se na světovém i českém trhu daří a dosahuje obliby skotské a irské. Loni objem prodejů podle asociace Distilled Spirits Council vzrostl až téměř o 8 procent. Dotahuje tak zatím v USA nejpopulárnější destilát, kterým je vodka. Její prodeje v minulém roce stouply výrazně méně - zhruba o 1,5 procenta. Whisky ale nemusí být jen na pití. Archivní vzácná lahev tohoto alkoholu může doplnit portfolio investora nebo potěšit sběratele.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Alkohol (ilustrační foto)

Alkohol (ilustrační foto) | Foto: Standa Soukup

Název whisky pochází z irské gaelštiny a překládá se jako „voda života“. Původně se totiž používala pro své údajně léčivé účinky. Destiluje se z obilnin, v případě americké whisky pak převážně z kukuřice.

Přestože popularita americké verze lihoviny roste, největší oblibě se pořád těší skotská a irská whisky, které se stále potýkají s důsledky světové krize.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mezi investory roste popularita whisky, zvedají se také prodeje výrobců z USA, kteří konkurují Skotsku a Irsku. Whisky pijí stále častěji i Češi

„Přišli jsme o část byznysu v zemích eurozóny. Prodávali jsme poměrně velké množství do Itálie, Španělska a Portugalska. Teď tam vůbec neprodáváme - tyto země zmizely z trhu a už whisky nenakupují. Navíc je tam určité riziko pro malé podnikatele kvůli kredibilitě a podobně,“ řekl před časem britské televizní stanici Channel 4 News Simon Coughlin, výkonný ředitel menší skotské destilérky Bruichladdich.

Jeden z největších světových producentů alkoholických nápojů Diageo proto export směřuje hlavně na rozvíjející se trhy. Jenže mezitím libra posílila a navíc Čínští zákazníci začali šetřit. Výrobci skotské whisky proto loni zaznamenali největší propad poptávky za posledních 25 let.

Čechům chutná whisky i bourbon

Naopak Češi ale tomuto nápoji přicházejí na chuť. Podle pořadatelky whisky festivalu Marty van Leeuwenové jsou velmi ovlivnění marketingem známých značek.

„Značky jako Jameson, Jack Daniels nebo Tullamore Dew mají velmi masivní reklamu a také se nejvíce se kupují, protože jsou běžně dostupné ve všech možných supermarketech a hypermarketech. Cenově se pohybují kolem 400 až 500 korun,“ popisuje.

Češi doteď dávali přednost irské whisky, rostoucí prodeje ale v posledních letech podporuje hlavně americká whisky a bourbon - v roce 2013 jejich odbyt rostl téměř o čtvrtinu.

Při investici pozor na padělky

Postupně však Češi objevují i dražší značky. Některé jsou dokonce natolik cenné, že jsou vhodnější spíš pro sběratele než jako nápoj ke konzumaci. Whisky stará 30 až 40 let totiž už patří mezi luxusní zboží, a nezáleží jen na stáří.

„Opravdoví sběratelé mají zájem o lahve, kterých vyrobili méně než 500 kusů, což jsou opravdu vzácné kousky. Často to bývají pokusné verze, o kterých výrobce uvažuje, jestli je dát do prodeje, nebo ne. Na co se ale sběratel vůbec nedívá, je balení. Lahev s blýskavými kamínky a podobně pro něj není vůbec důležitá, hlavní je obsah,“ uvedl pro americký The Wall Street Journal Charles Passy, publicista serveru MarketWatch.

Není whiskey jako whisky
Název whiskey pochází z irské gaelštiny, což znamená „voda života“. Tento fakt znamená, že se používala údajně pro své léčivé účinky. Tvar whisky je používán pro destiláty ze Skotska, Walesu, Kanady a Japonska, zatímco původní tvar whiskey je používán v Irsku a USA
Zdroj: Wikipedia

Nejdražší whisky na světě je 64letá skotská Macallan. Cena lahve se vyšplhala na 460 tisíc dolarů, v přepočtu přes 11 milionů korun.

I v případě whisky by si ale sběratelé měli dávat pozor na padělky. Při nákupu by proto investor měl přesně vědět, do čeho vkládá peníze.

„Zařadil bych to do kategorie investic pro radost, stejně jako investice do vína, umění nebo do starých automobilů. Vstupní kapitál je poměrně vysoký, samotný investor by už měl mít nějaké zkušenosti, aby se nestal obětí podvodu,“ varuje analytik společnosti Colosseum Boris Tomčiak.

Že se investice do tohoto destilátu vyplatí, potvrzuje takzvaný whisky index. Jednotlivé značky a druhy se v něm za 6 let jeho existence zhodnotily o více než 600 procent.

Simona Bartošová, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme