Malý Opel Karl - auto, které samo najde restauraci nebo se zablokuje proti krádeži

5. březen 2015

Stačí zmáčknout v autě tlačítko a jste přes satelit spojeni s operátorem v britském Lutonu. Ten vám na přání najde trasu a ještě ji na dálku vloží do vaší navigace. Nebo Vám přivolá asistenční pomoc, případně zablokuje motor vašeho vozu při krádeži. Takový systém s názvem OnStar má nový malý Opel Karl, vystavený na světovém autosalonu v Ženevě. Jan Říha, kterého do Ženevy pozvala automobilka Škoda, vlezl do jednoho z nich, aby zjistil, jak to vlastně funguje.

Právě usedáme do nového Opelu Karl se systémem, který zajišťuje spojení auta a centrály. Máme tady i odbornici. „Tady máme tlačítko OnStar, to stisknu a tím zavoláme do callcentra v Lutonu, pojďme na to.“ Mačkáme tlačítko On na zrcátku, teď lokalizace auta. „Haló, tady je Stephanie, máme hosta v autě a chceme mu předvést, jak pracuje OnStar systém.“

Čtěte také

Tlačítkem jsme ukončili spojení. Všechno sledoval Martin Hejral z českého zastoupení Opelu. „OnStar systém už s velkým úspěchem funguje po dobu asi 10 let v Americe a v Číně. Je to systém, který propojuje vůz se světem konektivity, s internetem a s asistenčními službami. Dvě základní roviny jsou komfort a bezpečí. Všichni víme, že se blíží doba takzvaného eCallu, kdy si vozy budou samy schopny přivolat pomoc v případě nehody. OnStar toto obsahuje v základu, ale potom je tady ta komfortní nadstavba, kterou jste slyšeli před chvíli v demonstraci. Systém vás spojí s živým moderátorem v asistenčním centru, které konkrétně pro Evropu bude v Anglii a budou tam sedět i lidé vládnoucí českým a slovenským jazykem. Například doporučí nejbližší restauraci, dokonce datovým přenosem vám přímo do navigace pošle navigaci přímo k nejbližší restauraci,“ říká Martin Hejral.

Opel Karl

Čtěte také

Kdo to připojení platí? „Tady jde o datové přenosy a ty musí být zpoplatněny. Jeden rok to zákazníka nebude stát vůbec nic. Bezpečnostní systémy budou v ceně vozu. Nadstandardy jako je například vyhledávání restaurací, budou zpoplatněny v balíčcích. Obecně po zkušenostech z Ameriky nemůže být cena příliš vysoká, protože by potom tento systém nikdo nevyužíval. Už v polovině tohoto roku se OnStar uvede a bude aktivní na třinácti západoevropských trzích, Česká republika bude spuštěna asi o rok později.“

autor: jař
Spustit audio