Praha chce v připravovaných stavebních předpisech ještě přísnější regulaci reklamy
Praha chce zanést do novely stavebních předpisů ještě přísnější regulaci reklamy, než je v současné verzi dokumentu. Jak přesně by měla pravidla vypadat, bude jasné za půl roku. Nejdřív chce ale Praha zjistit, kolik reklamních ploch a billboardů se na jejím území nachází. Takový dokument zatím chyběl. Na jeho základě město odstraní také nelegální reklamu.
„Regulace nebude mírnější než v pražských stavebních předpisech, které připravoval tým pod vedením Pavla Hniličky. Hledáme způsoby, jak regulaci zpřísnit,“ vysvětluje náměstek primátorky Matěj Stropnický z Trojkoalice.
Podle architekta z Institutu plánování a rozvoje Vladimíra Fialky se konkrétní novela stavebních předpisů připravuje: „Pracovní skupina připravuje podklady. Jaké bude znění, bude známo až za půl roku.“
Praha hledá způsoby, jak regulaci reklamy zpřísnit. O tématu více s redaktorem Janem Charvátem
V první verzi stavebních předpisů, které jsou v současné době pozastavené, nesměla být v ulicích Prahy reklama větší než šest metrů čtverečních. Podle bývalého primátora Tomáše Hudečka se tehdy na omezení shodla většina městských částí:
„Během projednávání byly osloveny městské části s tím, jak se dívají na jednotlivá opatření. Tenkrát se městské části - 19 z 22 - jednoznačně vyjádřily, že už nechtějí dále prodlužovat stavební povolení reklamním stavbám, které už toto stavební povolení mají. Jinými slovy: Billboardy, které stojí na velkých konstrukcích, mají vždy stavební povolení dočasné.“
V hlavním městě teď ale platí obecná stavební vyhláška, která žádným způsobem reklamu nereguluje.
„V současnosti původní znění neplatí, takže platí celostátní vyhláška. Když se na billboardy podíváme z pohledu veřejného prostoru, tak dnešním trendem je billboardů se zbavovat. Z mého pohledu bych jich mělo být méně,“ myslí si Fialka.
Regulace bez rozdílu lokalit
Marek Pavlas ze společnosti BigBoard s větší regulací reklamy nesouhlasí: „To, co je nazýváno regulací, je pro nás likvidační. Regulace nebere v úvahu rozdílný charakter lokalit po Praze. Celou Prahu plošně hází do jednoho pytle. Reklamy je dost. Nikdo nepotřebuje stavět žádné nové nosiče v centru.“
„Nicméně jsou oblasti, jako průmyslové periferie, obchodní centra, cesta k letišti, okruh kolem Prahy, kde venkovní reklama být může. Všude v těchto místech na světě reklama je. Netušíme, proč Praha plošně říká, že ani na těchto místech být nesmí.“
Město ale trápí i nelegální reklama. Aby ji mohlo omezit, tak ji musí nejdřív zmapovat. A skupina magistrátních úředníků už to podle Matěje Stropnického několik měsíců dělá:
„Obchází ulice a fyzicky dělá dokumentaci všech stojících billboardů ve městě. Ty potom budeme prověřovat z hlediska toho, jestli stavební povolení mají.“
Kolik legální i nelegální reklamy je ve městě, by mělo být sečtené do konce roku. Praha zatím žádný takový seznam nemá.