Ministr Ťok: Máme dost peněz na silnice, ale málo připravených projektů

11. březen 2015

Ještě letos bude zahájena stavba 126 kilometrů nových silnic a dálnic, a příští rok ještě skoro o sto kilometrů více. Alespoň to tvrdil ministr dopravy Dan Ťok na úterním Fóru českého stavebnictví.

„Jsou to čísla, která mám od ředitelství silnic a dálnic,“ řekl v Ranním Plusu ministr.

A dodal, že zahájení stavby skutečně znamená, že už je vydáno stavební povolení, pozemky jsou vykoupeny, takže stavební firma přiveze staveniště, a začne stavět.

„Trasování je jasné, i odborná veřejnost už projekty zná. Chci se více bavit s ekology a s organizacemi, které nám těsně před dokončením stavby nebo těsně před dodáním stavebního povolení dělají problémy.“

K podmínkám dokončení slíbených staveb v termínu Ťok řekl: „Když začnete stavět dálnici, trvá většinou až tři roky než se silnice dokončí a uvede do provozu. To, co zahájíme v tomto roce, se pravděpodobně bude otvírat v posledním roce vládnutí této vlády nebo až za našich nástupců.“

Podle ministra je třeba zlepšit komunikaci s úřady, ale také dělat tzv. follow up. „Tedy sledování toho, v jaké fázi projekt je, a někdo bude muset zdůvodňovat, proč například není dostatek materiálu a proč se nemůže postupovat.“

Financování staveb může být z mýtného, na kterém stát vybere 9 miliard ročně. S penězi ale problém není, vysvětlil Ťok. „Máme téměř deset miliard, které bychom mohli utratit v tomto roce, ale nemáme dostatek nachystaných projektů. To je problém České republiky.“

Šéf resortu dopravy chce vysoutěžit nového provozovatele mýtného, ale dva roky, které zbývají než firmě Kapsch vyprší smlouva, jsou příliš krátká doba.

„Když se podíváte do zahraničí, tak Rakousko si na přechod na nový mýtný systém vzalo čtyři roky,“ připomněl Dan Ťok.

Smlouvu s Kapschem bude nutné prodloužit, tvrdí novinář

Redaktor MF DNES Jan Sůra ve věci mýtného souhlasí s ministrem: času je málo.

„Není jiné řešení, než alespoň na krátkou dobu prodloužit smlouvu s Kapschem, protože časový skluz je takový, že nejde férovou soutěží vysoutěžit nového provozovatele.“

Novinář je přesvědčen, že stát v tuto chvíli ani neví, jak bude napsána zadávací dokumentace, což je záležitostí nikoli dnů, ale intenzivní práce na několik měsíců.

Ťokovy časové odhady dokončení staveb považuje Sůra za realistické. „Projektová příprava běží, záleží na tom, jak se podaří vykoupit pozemky a na jednání s úřady.“

Novinář chválí i personální stabilizaci na Ředitelství silnic a dálnic. „Po dlouhé době od stavebních firem neslyšíme kritiku, že na ŘSD vládnou amatéři, kteří se stavebnictvím nemají nic společného.“

„Na dopravní stavitelství je skutečně hodně peněz, ale není je za co utratit. Místo toho se často vymýšlejí projekty se spornou užitnou hodnotou,“ všímá si Jan Sůra.

autoři: oci , bum
Spustit audio