Domácích pivovarů v Česku přibývá. Jen loni jich vzniklo 60
Domácí vaření piva už není v Česku jen zajímavý koníček. Mít malý pivovar je i dobrá investice. Jen loni vzniklo v Česku na 60 nových mini výroben. Bude-li trend pokračovat, může za pár let stoupnout celkový počet malých pivovarů až na 400.
Výrazný rozmach malých výroben piva není v Česku úplně obvyklý. Češi se ale naučili brát výrobu piva v malém jako zajímavý byznys. Pokud má někdo volných 5 až 7 milionů, může si takovou výrobnu založit. Roční výnos - pokud se byznys podaří - může být i ve výši 10 procent.
„Je to trend domácí ho vaření. Stejně jako kuchyně, pekárny a malí vinaři, tak i malí pivovarníci jsou momentálně hodně zajímaví,“ říká šéf Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.
Mini výrobny podle Šuráně tvoří nyní už více než 1 procento trhu. „Jsme teď na 1,2 až 1,3 procenta, což je něco mezi 200 až 250 hektolitry.“
Podle spotřebitelů se produkce malých pivovarů značně liší od piva vařeného ve velkém. Malovýrobci si totiž mohou dovolit mnohem víc experimentovat než jejich velcí konkurenti. Pivaři se ale nemusí bát, že by tím klesla kvalita jejich oblíbeného nápoje.
„Minipivovary právě svou kvalitou – i v té v základní, pro nás nejtypičtější části piva, to znamená ležáků – donutily velké pivovary překopat některé receptury a ty piva v mnohém zlepšit,“ tvrdí Tomáš Erlich ze Sdružení přátel piva. Malým pivovarům podle něho nahrává i to, že se výrazně snižuje poměr konzervativních pivařů v Česku.
Podle odhadů Českomoravského svazu minipivovarů působí na tuzemském trhu zhruba 280 malých provozoven. Většina z nich se nezabývá jen vařením piva. Téměř 90 procent nabízí zákazníkům také pokrmy z vlastní restaurace. Výrazně se tak odlišují od velkých pivovarů, ale i běžných hospod.