Nelegální dovoz červené nafty roste. Stát přichází o miliony korun ročně

Do Česka se dostává zakázaná nezdaněná nafta. Jen loni odhalili celníci přes 200 případů nelegálních dodávek takzvané červené nafty. Pašeráci ji do Čech dovážejí hlavně z Německa a Rakouska. Stát tak ale přichází každoročně o miliony korun na spotřební dani.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tankování pohonných hmot

Tankování pohonných hmot | Foto: Ondřej Jánoška

Minerální olej, takzvaná červená nafta, se používá k výrobě tepla. Někteří řidiči ji ale tankují i do aut. Je totiž skoro o polovinu levnější než běžná nafta prodávaná v Česku. A nepodléhá zdanění.

„Svými vlastnostmi je podobná motorové naftě, čehož zneužívají někteří občané ČR, kteří si ho z Německa nebo Rakouska dováží sem k nám a používají ho na pohon motorů,“ říká mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Česku narůstají případy nelegálního dovozu takzvané červené nafty, detaily zjišťovala redaktorka Zuzana Švejdová

Jezdit na červenou naftu se ale nesmí, stejně tak je zakázaný i její dovoz. Přesto celníci ročně odhalují stovky případů pašování. Třeba namátková kontrola v Božím daru odhalila překupníka, který nelegálně vezl 1400 litrů zakázané nafty.

„Naši celníci zastavili větší vozidlo, u kterého zjistili, že převáží sedm kovových sudů, které obsahují červenou kapalinu,“ potvrzuje mluvčí celního úřadu Karlovarského kraje Lucie Foltová.

Právě karlovarští celníci loni zabránili daňovým únikům ve výši 100 tisíc korun. Jenže případů nelegálního dovozu přibývá po celém Česku, jen loni odhalili kontroloři trojnásobně víc případů než v roce 2013. Samotné testování kapaliny trvá podle Lucie Foltové jen pár minut.

Umělé dobarvení

„Celníci mají při kontrole oprávnění odebírat vzorky nejen z přepravovaných nádob, ale i přímo z nádrže vozidla. Disponují testovací sadou, je to vlastně takový kufřík, který obsahuje prostředky k detekci barviva v minerálních olejích,“ vysvětluje.

Právě díky značkování a umělému dobarvení kontroloři snáz odhalí druh paliva. „Barvivo nejde z toho paliva odstranit, je to velice rychle rozeznatelné,“ říká Tomáš Mikšovský z Petrolmedia.

Červená nafta je minerální olej červené barvy z Německa či Rakouska. Zde se nazývá „Heizöl“ a používá se výhradně k topení. Proto v těchto zemích nepodléhá zdanění a je levnější než nafta do vozidel.

„K tomu barvení se přistoupilo pro to, aby se nemíchal topný olej s motorovou naftou a nevznikaly vlastně daňové úniky na spotřební dani,“ dodává Mikšovský.

Hlavním důvodem, proč lidé naftu dovážejí, je podle expertů slabá koruna, vysoké daně i marže pumpařů. Řidičům, kteří do aut nezdaněnou naftu natankují, přitom hrozí až milionové pokuty. Podle Jiřího Bartáka se podvodníkům navíc dopočítává i nezaplacená spotřební daň.

„Je postižen tím, že se mu dopočítá spotřební daň, která je 10 korun 90 haléřů na jeden litr. Navíc je mu pohonná hmota zabavena,“ upozorňuje.

Celní správa nově chystá pořízení speciálních laboratoří, budou sloužit nejen k odhalování paliv, ale třeba i drog.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme