Auto bez řidiče vyrazilo na testovací jízdu napříč USA

Na 5500 kilometrů dlouhou cestu napříč Spojenými státy se dnes vydalo auto, které nepotřebuje řidiče. O obsluhu volantu, plynu nebo brzd se totiž stará palubní počítač. Na vůbec první testovací jízdu takového rozsahu se vydalo i šest inženýrů, kteří budou sbírat data a ladit nedostatky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Samořídící auto od firmy Delphi se vydalo na cestu napříč Spojenými státy

Samořídící auto od firmy Delphi se vydalo na cestu napříč Spojenými státy | Zdroj: Reuters

SUV, které přestavěli inženýři ze společnosti Delphi, je na první pohled k nerozeznání od jiných aut. Posádka se ale vůbec nemusí věnovat řízení.

„Řidič auta vlastně ve skutečnosti neřídí, jen na auto dohlíží. Má ruce i nohy blízko volantu a pedálů pro případ, že by se cokoliv stalo. Snažili jsme se zajistit, aby auto jelo bezpečněji než člověk. Systém si bere informace z 20 různých senzorů a na základě toho se rozhoduje, kudy pojede. Je to jako navigace. Zvolíte si cílový bod a auto se tam samo pokusí dostat,“ vysvětluje šéf konstrukční společnosti John Absmeier.

Přehrát

00:00 / 00:00

Samořídící auto vyrazilo na dlouhou testovací jízdu – ze San Francisca až do New Yorku

Pod kapotou se ukrývá několik radarů a kamer i šest takzvaných lidarů, které dokáží pomocí laserového paprsku velmi přesně měřit vzdálenost, velikost a rychlost překážek kolem auta. O řízení se stará počítač napojený na satelitní navigaci.

Lidský úsudek ovšem vůz nahradit nedokáže. „Můžete si například během jízdy všimnout, že ve vedlejším autě někdo píše za jízdy SMS. Takovému člověku se budete snažit vyhnout, auto si ho ale pochopitelně nevšimne,“ dodává Absmeier.

Chytré vozítko má i další přednosti, například mikrospánek už nemusí být pro šoféry noční můrou. A pokud dostane řidič za jízdy třeba infarkt, auto si samo zavolá pomoc a zajede do nejbližší nemocnice.

Firma Delphi chce svůj systém uvést do prodeje během pěti let. Údajně by ho mělo být možné zařadit do výbavy jakéhokoliv typu auta. Zákazník si za něj připlatí zhruba 120 tisíc korun.

Podobné systémy vyvíjejí například i firmy Google nebo Daimler. Experti jim věští růžovou budoucnost. Chytrá auta totiž spotřebují méně paliva, většinou nedostávají pokuty a prý i méně často havarují.

Samořídící auto od firmy Delphi se vydalo na cestu napříč Spojenými státy | Foto: Reuters

Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme