Sledovali jsme ONLINE: Havárii airbusu podle vyšetřovatelů záměrně způsobil druhý pilot

Lufthansu, mateřskou společnost aerolinek Germanwings, šokovaly závěry francouzské prokuratury. Francouzi, kteří mají k dispozici jednu ze dvou černých skříněk, tvrdí, že pád stroje ve francouzských Alpách a smrt 149 lidí úmyslně způsobil druhý pilot. Co sedmadvacetiletého Andrease Lubitze k činu vedlo, zatím není jasné.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Část trosek letadla společnosti Germanwings, které se zřítilo ve francouzských Alpách

Část trosek letadla společnosti Germanwings, které se zřítilo ve francouzských Alpách | Zdroj: Reuters

Z rozboru záznamníku hovorů v pilotní kabině vyplývá, že druhý pilot využil okamžiku, kdy kapitán odešel na toaletu. Zpět ho navzdory opakovaným výzvám a bušení na dveře odmítl pustit a zahájil klesání.

"Když byl v kokpitu sám a sám Airbus A320 ovládal, kopilot pohnul s ovladači letu tak, že letadlo začalo klesat. Toto, tedy změnu výšky letu, nemohl udělat jinak než úmyslně. Nejvíce realistické a pravděpodobné vysvětlení je, že kopilot úmyslně odmítl otevřít kabinu kapitánovi a zahájil sestup letadla," uvedl francouzský prokurátor Brice Robin.


Na záznamníku je slyšet, že kopilot v kabině sice neodpovídal na výzvy kapitána, ale normálně a bez patrných výkyvů dýchal. „Nebyl to normální pád, záměrně ho umožnil," prohlásil Robin s tím, že druhý pilot měl "evidentní vůli zničit letadlo".

Smuteční shromáždění v Le Vernet se účastnily rodiny obětí leteckého neštěstí | Foto: Reuters

Nic zatím nenasvědčuje tomu, že by úterní tragédie měla teroristický rozměr. Francouzská prokuratura uvedla, že nebyly objeveny žádné záznamy o možných kontaktech druhého pilota havarovaného airbusu s teroristy. Zároveň odmítla označit pilotovo jednání za sebevraždu.

Podobně se na tiskové konferenci vyjádřil i šéf Lufthansy Carsten Spohr. Podle něj není možné slovo sebevražda použít v případě, kdy zahyne dalších 149 lidí. Chování kopilota, který prošel všemi testy, tedy i psychologickými, považuje za záhadu.

O druhém pilotovi se ví, že to byl 27letý Němec Andreas Lubitz, který u Germanwings létal od roku 2013 a absolvoval 630 letových hodin. Podle šéfa Lufthansy šlo o bezproblémového a stoprocentně připraveného pilota.

S pilotním výcvikem začal v roce 2008 a po jeho dokončení pracoval několik měsíců jako doprovod. V roce 2013 nastoupil na Airbus A320. Carsten Spohr se zmínil o tom, že Lubitz před šesti lety výcvik na nějakou dobu přerušil. Zda to souviselo s psychickými či jinými zdravotními potížemi, ale odmítl sdělit s odvoláním na německé zákony.

Letecké neštěstí ve Francii prý zkomplikuje přebudování Lufthansy

Číst článek

Na místo tragédie ve francouzských Alpách mezi tím přicestovaly rodiny obětí. Francouzské úřady zahájily identifikaci mrtvých, což potrvá několik týdnů. Teprve poté budou moci těla převzít pozůstalí. Nadále se pátrá po druhé černé skříňce se záznamy parametrů letu.

Podle předběžného seznamu národností cestujících pocházelo 150 obětí havárie ze 16 zemí. Při havárii podle seznamu zahynulo 72 Němců a 50 Španělů, ale také lidé z USA, Británie, Kazachstánu, Argentiny, Austrálie, Kolumbie, Mexika, Venezuely, Japonska, Íránu, Nizozemska, Dánska, Belgie a Izraele.

ČTK, ČRo, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme