Praha potřebuje více železnice a příměstského parkování, shoduje se zastupitel s odborníkem

1. duben 2015

Hlavním město mění pojetí dopravy. Místo toho, aby politici řešili, jak se dostat co nejrychleji z jednoho místa na druhé autem, začínají se prosazovat termíny jako veřejné služby nebo kvalita života.

Prvními kroky k tomu má být zlevnění ročního jízdného na pražskou MHD a zavedení nízkoemisních zón, časem možná i mýtného. Jsou tyto plány realistické?

„Základním cílem je dostat co nejvíce Pražanů, kteří využívali k dopravě auta, do veřejné dopravy,“ uvedl v pořadu Pro a proti zastupitel hlavního města Prahy za Trojkoalici Ondřej Mirovský.

K tomu má přispět i snížení ceny ročního jízdného. „Je ověřeno modelem z Vídně. Není to něco nového, co bychom si vymysleli.“

„Město není nafukovací a dopravní tepny je třeba spíše redukovat, proměňovat je na zelené městské bulváry,“ vysvětlil zastupitel.

Podle něj se posledních dvacet let se primárně investovalo do infrastruktury, která podporovala automobilovou dopravu. „To vidíme i v případě tunelu Blanka.“

„Nacházíme se nyní v přelomovém období, kdy vedení hl. m. Prahy předpokládá, že bude řešit drobné zásahy do města, ale neplánují se megalomanské stavby. Musí se samozřejmě dotáhnout vnitřní i vnější městský okruh Prahy, ale ukazatelem kvality života není rychlé nadupané auto, ale například dostupnost veřejných služeb v ulici.“


Mirovský: „Byli bychom rádi, aby část kapacit přešla na železnici. Chceme posilovat příměstskou železnici, je to moderní způsob dopravy po městě, který je osvědčený ze všech západních měst. V Praze se na ni dlouhodobě zapomínalo, možná i proto, aby se opodstatňovaly investice do silnic. Železnice skrývá obrovský potenciál.“

Petr Vomáčka z Autoklubu ÚAMK vkládá naději spíše do komplexních opatření, které souvisí s parkováním, ekologizováním a zvýšením efektivity stávající infrastruktury.


Vomáčka: „V současné době existují různé modely ekologizování hromadné městské dopravy, nové tramvaje, zlepšení dostupnosti metrem a prodloužení tras. Zefektivněním dostupnosti autobusové a tramvajové dopravy by se dala zlepšit dostupnost pro každého, kdo do Prahy dojíždí, a také tím, že se vybudují parkovací místa.“

Zlevnění ceny ročního jízdného zasáhne hlavně ty, kteří cestují po Praze, ale přijíždějící z pražských satelitů se nadále budou potýkat s nedostatkem parkovacích míst, soudí odborník.

„Jsme pro to vybudovat ne otevřené parkovací plochy, ale vícepodlažní parkovací domy, a také zvýhodnit vjezd ekologických vozidel, prioritně ale pro zásobování nebo taxikáře, nikoliv běžné občany,“ dodal Vomáčka.

S nutností využít lépe železniční síť souhlasí, přineslo by to městu i peníze. „Například na ruzyňském letišti vydělávají dnes pouze taxikáři, nikoliv magistrát, který by mohl železnicí vydělávat na jízdenkách. Jsou i další místa a trasy, na kterých by šlo takto vydělávat.“

Faktem je, že současná městská hromadná doprava nemá dostatek kapacit na další cestující, shodli se diskutující, a bez zefektivnění to nepůjde.

„Například trasa metra C je v současné době na limitu. Některé trasy nárůst počtu cestujících pojmou, kritický ale bude uzel mezi I. P. Pavlova a celé okolí Karlova náměstí. Tam se obávám, že jsme na limitu,“ konstatoval Petr Vomáčka.

autoři: tpa , oci
Spustit audio