České dráhy modernizují vozy pro vozíčkáře. První z nich už jsou v provozu

2. duben 2015
Zprávy

Zdravotně postižení mohou využít nové rychlíkové vagony Českých drah upravených pro jejich potřeby. Jeden z nich poprvé vyjel na okružní jízdu z hlavního nádraží do Libně a zpět.

„Připadá mi to složité. Určitě to není k samostatnému použití, musí tady být odborník přímo od drah, který tu plošinu zná,“ popisuje své zkušenosti zdravotně postižená Jitka Kadlecová.

Stejně jako několik ostatních vozíčkářů si mohla vyzkoušet první vůz vybavený pro potřeby hendikepovaných. Na více než 50 spojích Českých drah jich zatím bude denně jezdit šest.

Celkem bude upravených vagonů podle náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Michala Štěpána 64. „Zbývajících 58 připravíme do konce prázdnin, respektive do začátku nového školního roku. České dráhy průměrně denně vypravují asi 7.600 spojů a víc než 60% je bezbariérových. To se týká jak regionální dopravy, tak dálkové dopravy.“

České dráhy už provozují více než 600 bezbariérových vozidel. Nové vagony ale umožňují větší pohodlí například i pro nevidomé. Mají klimatizaci nebo zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.

„Nejsou to jen úpravy pro osoby se zdravotním postižením. Konkrétně v letošním roce na úpravy pro zlepšení komfortu na cestování vydáváme zhruba 20 milionů korun,“ dodává Michal Štěpán.

Čtěte také

Státní dopravce dlouhodobě spolupracuje s Národní radou osob se zdravotním postižením. Podle jejího předsedy Václava Krásy není cestování pro vozíčkáře vůbec jednoduché. S úpravami nových vozů je ale spokojen.

„Naše náměty na úpravu kupé, toalet i plošiny realizovali podle našich představ. Myslím si, že je to výrazný pokrok. Vozy jsou upraveny více, než přikazují normy. Pro nás je to takhle vyhovující,“ uvedl.

Nízkopodlažních autobusů v dálkové dopravě je v České republice málo. Jedinou možností, jak cestovat hromadnou dopravou na větší vzdálenosti, je pro pohybově postižené právě železnice. Modernizované vagony budou jezdit mezi Prahou, Ústím nad Labem a Děčínem nebo na trati Brno, Břeclav, Otrokovice a Olomouc.

autor: Lída Křesťanová
Spustit audio

Více z pořadu