Vlakem se do Harrachova půl roku nedostanete. Začala oprava více než sto let starého tunelu

2. duben 2015

Na trati mezi Kořenovem na Jablonecku a krkonošským Harrachovem včera přestaly jezdit vlaky. Půlroční výluku si vyžádala oprava značně zchátralého tunelu.

1. dubna. Poslední večerní vlak před odstávkou přivezl do Harrachova jen pár cestujících. O výluce věděli, na nádraží na Mýtinách visí výrazné žluté plakáty a informace o náhradní autobusové dopravě. Jak se na to, že budou muset přestupovat, dívají?

Oprava tunelu? Pro něho bez problémů, pro jiné komplikace

„Mně je to úplně jedno jestli jedu vlakem nebo autobusem, hlavně, že trať bude po opravě v pořádku,“ konstatuje Honza Šedivý, pro kterého přijel na nádraží autem kamarád.

Nádraží je čtyři a půl kilometru od centra Harrachova, a tak pro něj bude paradoxně cestování v době výluky pohodlnější -autobusem se dostane přímo do centra města.

Pro Miladu Prokopovou a další turisty, kteří využívají vlak při cestě do Polska, se ale jízda z Liberce zkomplikuje.

„Vzhledem k tomu, že ráda jezdím na kole, tak mi to vadit bude, protože jezdím na Harrachov a pak do polské Jakuszyce, kde jsou krásné trasy, a je mi jasné, že budu muset jet po jiné trase, protože autobus mi prostě kolo nevezme.“

Kromě jízdních kol bude větší problém přepravovat i kočárky nebo invalidní vozíky, upozorňují na to na svém webu České dráhy.

Samotnou opravu tunelu zajišťuje Správa železniční dopravní cesty.

„Smyslem této rekonstrukce je obnova izolace. V současné chvíli tam zatéká voda do zdiva tunelových pasů, tento jev je zvlášť nebezpečný v zimě, kdy se voda mění v led a ten trhá zdivo,“ upozorňuje mluvčí správy Marek Iliaš.

Harrachovský tunel pochází z roku 1902, naposledy se opravoval před více než padesáti lety. Teď pracují v tunelu geodeti, kteří tunel před sejmutím starého zdiva skenují. Pak začnou stavbaři dělat devět nových tunelových pasů a svodnice, které zajišťují odvod vody.

Opravy se dočká i Jizerský viadukt

Půlročního uzavření tunelu využije SŽDC na ozubnicové trati i k opravě známého železničního mostu, známého jako Jizerský viadukt. Výměny se dočká i 1,5 kilometru kolejí.

Kvůli stavebním pracím na trati bude nutné zkrátit nostalgické jízdy známou Zubačkou - unikátní motorové ozubnicové lokomotivy přezdívané "Rakušanka". Vyjížďky po nejstrmější české železniční trati z Tanvaldu budou končit v Kořenově.

Spustit audio