Kopilot při sestupu zvyšoval rychlost, odhalily údaje z druhé černé skříňky

Druhý pilot airbusu společnosti Germanwings zvyšoval rychlost poté, co letadlo navedl směrem k zemi. Francouzští vyšetřovatelé to zjistili při analýze druhé černé skříňky. Podle nich to potvrzuje jeho úmysl nechat letoun se 150 lidmi na palubě zřítit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„První poslech černé skříňky nalezené ve čtvrtek ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů). Pak při klesání několikrát změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zrychlilo,“ uvedl v prohlášení francouzský vyšetřovací úřad BEA.

„Druhý pilot musel zasahovat do autopilota a příkazy vědomě dávat. Dá se odvodit, že nemohl být v kómatu nebo podobně. Byl si plně vědom toho, co dělá,“ řekl, co ze zjištěných údajů plyne, vedoucí letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bejdák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, co z údajů zjištěných z druhé černé skříňky vyplývá, mluvil s vedoucím letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josefem Bejdákem Vladimír Kroc

Druhá černá skříňka zaznamenává letové parametry, jako jsou výška letu či rychlost stroje. Záznamové zařízení objevil člen pátracího týmu na místě, které jeho kolegové předtím prohledali už několikrát. Mělo stejnou barvu jako skála, bylo zahrabané a trochu ohořelé.

První černou skříňku, která zaznamenává rozhovory mezi piloty, komunikaci s leteckými dispečery a veškeré další zvuky v kabině, se podařilo najít jen krátce po neštěstí.

Analýza první skříňky ukázala, že pád letounu typu A320 nejspíš způsobil druhý pilot. Podle francouzské prokuratury nevpustil kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který skončil nárazem do horského masivu. Následné vyšetřování ukázalo na pravděpodobné psychické problémy druhého pilota.

Pochybnosti ohledně mobilů

Odborníci jsou na druhé straně skeptičtí, že by svědectví o posledních chvílích letu mohly vydat mobilní telefony, které se našly na místě neštěstí.

Vyšetřovatelé údajně posbírali na 40 přístrojů. Podle prvních informací jsou ale tak poškozené, že získat z nich nějaký záznam půjde jen s velkými obtížemi. Případné video by navíc mělo spíše emotivní než informační hodnotu.

FDR – Flight Data Recorder
- nahrává letové údaje (výšku, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva atd.)
- doba záznamu: 25 hodin
CVR – Cockpit Voice Recorder
- nahrává komunikaci v pilotní kabině a komunikaci s kontrolní věží
- doba záznamu: dvě hodiny

Paris Match a Bild ale údajně mají k dispozici nahrávku z posledních minut letu, kterou zatím nezveřejnily. Na záznamu jsou prý slyšet rány, jak se kapitán marně dobývá do kokpitu.

Pátrání po ostatcích obětí už bylo ukončeno. Vyšetřovatelé teď srovnávají nalezené DNA se vzorky, které dodali příbuzní. Až se podaří těla identifikovat, může dojít k pohřbům a dalším smutečním akcím.

Letoun nízkonákladových aerolinek Germanwings, patřících německé Lufthanse, se zřítil minulé úterý v Alpách na jihu Francie. Na palubě letu 4U 9525 mířícího z Barcelony do Düsseldorfu zahynulo všech 150 lidí včetně dvou pilotů a čtyř členů posádky.

Fotografie poškozeného zapisovače letových údajů, jedné ze dvou černých skříněk havarovaného letounu Germanwings | Foto: Reuters

Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví vydala doporučení, aby v pilotní kabině nikdy nezůstával jen jeden pilot. Pokud si druhý člen posádky potřebuje odskočit, nahradí ho někdo z palubního personálu.

Některé aerolinky už taková pravidla měly před tragédií. Podle Josefa Bejdáka to ale bylo spíše z důvodu případných zdravotních komplikací pilota.

Jan Šmíd, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme