Co se chystá ve středních Čechách? Prozradil hejtman Miloš Petera

7. duben 2015

V úterý 7. dubna 2015 byl hostem pořadu „K věci“ hejtman Středočeského kraje Miloš Petera z ČSSD.

Moderátor Tomáš Pancíř s ním probral zapojení Mělnicka a Neratovicka do systému Pražské integrované dopravy, účet za zimní údržbu silnic, investice do cyklostezek a do lodní dopravy, fungování krajské galerie a infocentra v Husově ulici v Praze nebo řešení zápachu v Nymburce.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region, začíná další vydání pořadu K věci. Naším dnešním hostem je hejtman Středočeského kraje Miloš Petera z ČSSD. Dobrý den, vítejte u nás.

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Dobrý den všem posluchačům.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dnešním dnem má začít a začíná provoz integrované dopravy z Mělnicka, Neratovicka. My rozhovor předtáčíme, takže se vás nemohu zeptat na zkušenosti z prvních hodin, ale tak, jak je to v tuto chvíli je to na papíře, tak jak z našeho pohledu by to mělo začít v úterý platit, s tím jste spokojen?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak já velmi, protože, protože je to završení mojí tříleté práce, kde ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A celkově ještě další práce.

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
A další práce, ale tady vlastně jsme intenzivně začali jednat, když se vytvořila komise, která se zabývala dopravou a tady bych chtěl těm členům komise poděkovat, ať to jsou pracovníci Středočeského kraje nebo magistrátu hlavního města Prahy, že jsme ten první, takovou tu třešínku udělali a já věřím tomu, že to neskončí a bude to pokračovat dál a že ten cíl je, který já mám, že vlastně to výběrové řízení na integrovanou dopravu v Praze a středních Čechách by měla být najednou a mělo by to být jako jeden systém.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
K tomu bych se chtěl dostat za chvíli, ale ještě k tomu aktuálnímu, ale řekněme pilotnímu provozu, tam základním problémem bylo, kde autobusy z Mělníka budou končit. Nakonec z variant Holešovice, Letňany, je kompromisní varianta Ládví. Jste s tím spokojeni, nebo je tam nějaká úvaha, že podle zkušebního provozu třeba otevřete tu debatu, že by ty autobusy třeba za pár měsíců jezdily jinam?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, to Ládví je kompromis, ale vím, že víc pro tu Prahu jde, opravdu ta městská část to tam nechtěla, ty to chtěli v Letňanech, nakonec na ne nátlak, ale po vlastně takovým důraznějším názoru Středočeského kraje souhlasili s tím, že to bude v Ládví. Já bych jim za to chtěl poděkovat a věřím tomu, že budou vlastně občané všichni spokojeni, že je to takový ten kompromis mezi oběma celky.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tím hlavním přínosem pro obyvatele Mělnicka, Neratovicka je úspora?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě my počítáme, když by měli dlouhodobou jízdenku, tu předplatnou, že budou šetřit řádově tisíc korun měsíčně a potom je to u podstaty, který já tady vidím, že na jednu jízdenku budou moc jezdit i jak po Středočeském kraji, tak po Praze včetně městské hromadné dopravy. Já to vidím jako velmi pozitivní a takový len luxus a ten bonus k celýmu tomu procesu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ono k té úspoře, ono to není tak jednoznačné u jednotlivých jízdenek, protože pokud by třeba někdo z Mělníka chtěl jet na Matějskou pouť nebo na hokej na Spartu, tak do nebo podle toho starého systému by za cestu až na Nádraží Holešovice zaplatil plus - minus 48 korun, teď nově 62 korun. Počítali jste, vycházeli jste z nějakých průzkumů, víte, kolik je těch, kterým se to třeba nevyplatí, protože jezdí do Holešovic a kolik je těch, kterým se to vyplatí?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, samozřejmě je to věc nějakejch početní, zabývali se tím odborníci, já jim v této chvíli musím věřit. Samozřejmě my ten provoz vyhodnotíme, protože samozřejmě když budeme pokračovat v tý integraci, tak každý se bude ptát, co to hlavně přinese ekonomicky. Tam to má dva aspekty. Jak jsem říkal, jeden je čistě ekonomický, kolik to ušetří a potom ten komfort cestování a každej z těch cestujících v tom třeba bude vidět to svoje. Takže já bych to nechal na vyhodnocení a věřím tomu, že se to ujme a že my v tom s Prahou budeme v tom pokračovat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste říkal, že u dlouhodobé jízdenky by člověk měl ušetřit plus minus tisíc korun, to znamená, že ty peníze předpokládám, budou v tom celém systému integrované dopravy chybět, kdo je do toho systému dosype?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě tam je to ještě druhá věc, my předpokládáme, že tam bude jezdit víc lidí, takže čím víc lidí bude jezdit, takže bychom třeba mohli dosypat i míň. Je to otázka, jak se to podaří. Dneska, třeba nám plno lidí nejelo jenom proto, poněvadž řekli, že to není dobré a řešili jiný způsob. Takže my si myslíme, že se zvedne právě i počet cestujících a že na to nebudeme doplácet.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale ten, kdo jinak, pokud se nezvedne počet lidí, bude doplácet, jste vy jako kraj. .

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Ano, je to na kraji.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Máte nějaký odhad nebo kolik počítáte, že byste zaplatili letos za to?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tenhle ten odhad takový nemáme, tady jenom pro posluchače, musí si uvědomit, že tady vlastně doplácíme na autobusovou dopravu 650 milionů korun. Takže v tom seznamu ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
V tom to nebude znát.

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
V tom to nebude znát.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste říkal, že čekáte, že bude jezdit více lidí, jste na to připraveni kapacitně, budou stačit autobusy, kdyby opravdu to tak dobře fungovalo?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, já musím říct, že ve vybavení autobusů, a my jsme se o tom bavili tento týden, tak vlastně z evropských peněz my jsme vypsali několik výzev a ty autobusy se obměnily. My máme stáří autobusů u našich přepravců 7 až 8 let, což je výborné číslo a já si myslím, že mají dostatečnou kapacitu, aby nám pokryly ty potřeby.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme teď do budoucna, pokud se to na Mělnicku, na Neratovicku osvědčí, které další části středních Čech by měly pokračovat?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak přesně toto stanoveno není. My jsme teďko chtěli uvést do provozu tuto první část, ale domluvili jsme se s paní primátorkou, měla by být teď v dubnu schůzka zase na kraji, my se střídáme jednou za měsíc se scházíme a vyříkáváme si ty základní problémy u obou krajů, teď by měla být na kraji. Já to chci znova otevřít jakým směrem se dál budeme ubírat a jako jakej segment vlastně tý dopravy zas budeme se snažit nějak integrovat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A na tu schůzku tedy už půjdete s nějakým návrhem konkrétním, kam by to mělo být?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Já bych, zatím v této chvíli asi ne, ale bude to spíš, budu chtít znát názor druhé strany, protože samozřejmě je to vždycky kompromis dvou stran.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste mluvil už o tom, že byste výhledově chtěli systém pražské a středočeské integrované dopravy propojit, v kterém roce je to reálné?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
No, tak já jsem měl představu, že na konci příštího roku bych chtěl mít větší segment vlastně dopravy propojený, ale to, co je to podstatný, tak podle zákona nejpozději v roce 2019 musí být noví přepravci a tam já si myslím, že by už jak kraj, tak Praha měly jít jako vypisovat výběrové řízení jako jeden celek. Takže si myslím, že ten cíl je nejpozději by měla být kompletní integrovaná doprava v roce 2019.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Když už se středočeským hejtmanem mluvíme o Praze, tak ještě se pojďme podívat do Husovy ulice. Tam jste v prosinci otevřeli nové infocentrum, novou galerii, jste spokojeni zatím s návštěvností?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, tady je potřeba říct, že my jsme předpokládali, že ty první dva měsíce ta návštěvnost nebude vysoká, dávali nám to i různé agentury, že ty zimní měsíce jsou pro návštěvnost nejslabší.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Což předpokládám, že se potvrdilo. Mimochodem máte nějaká čísla, kolik lidí za ty tři měsíce a něco tam přišlo?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Já ty čísla nemám, ale ty čísla nebudou vysoká, musím říct, ale my předpokládáme, že se to výrazně zvedne teďko už ve druhém čtvrtletí. Samozřejmě, aby to tak bylo, tak my musíme stále nabízet nové a nové věci, my se budeme snažit třeba například připravit v těch prostorách výstavu Karlovy koruny už jenom z titulu toho, že příští rok je 700 let od narození Karla IV., takže a my to korunu vlastně dneska máme, má ji zapůjčeno Karlštejn, takže bychom ji chtěli určitě v nějaké časovém horizontu vystavit. Myslím si, že to může být velké lákadlo pro obyvatele a i turisty. Takže uvidíme, já bych to viděl, to vyhodnocení až po pololetí a uvidíme, jestli jsme měli dobrej projekt nebo ne.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dnešním hostem pořadu K věci Českého rozhlasu Region je hejtman Středočeského kraje Miloš Petera z ČSSD. Byť v těch posledních dnech to tak příliš nevypadá, tak teoreticky máme za sebou zimu, pro silničáře ta zima, až na ty poslední dny, byla celkem mírná. Máte už spočítáno, kolik jste ušetřili?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, tady je potřeba říct, že my máme tak průměrnou potřebu prostředků průměrné zimní údržby kolem 320, 350 milionů korun. Vypadá to, že v letošním roce ušetříme řádově 100 milionů, a tyto peníze samozřejmě si nechceme nechat, ale chceme je dát do letní údržby, protože myslím si, že z minulých let jsme tam měli velký dluh z hlediska sekání trávy, hloubení příkopů, prořízku stromů, protože jde nám hlavně o bezpečnost silničního provozu a v tomto jsme měli reservy a já věřím tomu, že obce i občané to docení, že v letošním roce by to mělo být lepší.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená ne na opravy silnic, ne na asfaltování, ale na tyhle ty úpravy řekněme těsného okolí silnic.

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
No, na ty opravy peníze jsou vyčleněny, ty tam zůstanou, ale to, co bychom chtěli a to, co já prosazuju, tu letní údržbu právě v tomto segmentu, protože hlavně musíme mít vysekaný křižovatky, aby lidé viděli do křižovatek a další. Takže tam já vidím to gros.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Když jsme u těch oprav silnic, kolik máte vyčleněno v porovnání s těmi 100 miliony, o kterých teď mluvíme?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak v letošním roce tím, že nám převedlo ministerstvo dopravy řádově 820 milionů korun na opravy a rekonstrukce, takže počítáme, že by v letošním roce ještě odložili finance a měla jít řádově 1 miliarda korun do oprav komunikací II. a III. tříd.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy ale nebudete letos investovat jenom do řekněme automobilové dopravy, ale také do cyklostezek a do lodní dopravy. Kdo, podle čeho vůbec rozhoduje ten poměr kolik peněz půjde na podporu cyklostezek, kolik třeba na vodní dopravu, kolik na silnice?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, tam je potřeba říct, že hlavně se využívaly například u cyklostezek do investic v dopravě se využívaly evropské fondy, tak tam je to na výzvy, které jsou stanoveny. Samozřejmě o tom rozhodujou zastupitelé a tady si připomeňme dlouhodobý plán na realizaci těchto projektů. Já jsem strašně rád, že do cyklostezek jsme v minulých letech nějaké peníze dali, zatím je proinvestováno od roku 2001 řádově 50 milionů korun a postaveno 18 kilometrů cyklostezek. Tady bych například jmenoval cyklostezku Rakovník - Pavlíkov. V současné době je ve výstavbě dalších 46, za 46 milionů korun a 9 kilometrů cyklostezek, tady bych jmenoval, že se budou moc vlastně sportovci těšit na cyklostezku a lávku Zbořený Kostelec - Týnec nad Sázavou například a to, co připravujeme, tak je v přípravě dalších 65 kilometrů cyklostezek, a tady by se mělo dostat hlavně na Labskou cyklostezku, protože to je taková páteřní cyklostezka a potom úseky Kostelec nad Labem - Mělník, Čelákovice - Lázně Toušeň. Takže těch segmentů je hodně. To, co bych já bych chtěl a rada je, že bychom měli ty peníze hlavně dát do těch dvou páteřních cyklostezek, to znamená jih - sever a východ - západ podél dvou hlavních toků Vltavy a Labe.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pokud jde o tu vodní dopravu, tak to přeci jenom nebývá moc běžné, aby se investovalo do vodní dopravy. Máte pocit, že je to k něčemu? U cyklostezek je celkem jasné, člověk vidí kolik lidí i na střechách aut vozí kola, kolik lidí jezdí na kole, ale pokud jde o vodní dopravu, že by tady byl velký zájem o lodě, že by vzkvétaly lodní společnosti,to úplně nevypadá. Bude to k něčemu ty investice?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, tady je potřeba říct jednu věc. U tohoto projektu jsem stál u zrodu jako starosta, a vlastně jde nám o to, že my jsme chtěli zkopírovat částečně systém, kterej funguje na Baťově kanálu, kde ročně projede tisíce lidí, kteří využívají Baťův kanál k lodní dopravě a my jsme tento model chtěli aplikovat do Labe, a proto jsme založili OPSku a přihlásilo se k tomu 9 měst. A to není jenom o výletních lodích, ale to je o individuální lodní dopravě a já věřím tomu, že se to výrazně zvedne a že ten potenciál, které Labe má a do budoucna i Vltava, je tak veliký, že by mohlo nám zajistit rozšíření turistického ruchu ve středních Čechách.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kde všude ta přístaviště budou?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tak, měly by začít přístaviště, je jich 9, je to od Mělníka až po Kolín. Začal bych, že v letošním roce by se měly stavět přístaviště v Nymburce, v Poděbradech a v dalších letech by měly bejt v Lysé nad Labem, v Sadské, v Kolíně, v Osečku, v Neratovicích, v Mělníku, v Čelákovicích. Takže je to 9 přístavišť, mělo by tam bejt vždycky přístaviště řádově pro 12 osobních lodí a potom pro jednu výletní loď. A já si myslím, že to je takovej systém, kterej může fungovat a jestliže OPSka bude dobře pracovat, tak to není jenom o těch vlastních přístavištích, ale je to i o kultuře a potom o prohlídce města a dalších věcech.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme na závěr k jedné záležitosti, která sice z pohledu celého kraje může vypadat jako marginálie, ale pro obyvatele Nymburka to rozhodně marginálie není. Vy jste se jako kraj a vy osobně vložil osobně v posledních dnech do řešení problému zápachu v Nymburce, který místní připisují společnosti AZOS. Od toho 25. března, kdy jste se sešli a jednali o tom, stalo se něco, posunulo se něco?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Já jsem se do toho vložil, protože tam samozřejmě tím, protože jsem byl starosta, tak jsem byl i z zrodu celého nebo byl jsem starosta a vlastně zodpovídáte za ten chod města, takže chci tento problém řešit, protože opravdu tam jsou stížnosti občanů a i sám jsem se přesvědčil, že tam k nějakému zápachu dochází. Tady bych chtěl říct, že aspoň do dneška tvrdí majitel, že to chce řešit, ale že neví ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Proč to neřeší?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
On tvrdí, že zatím se nepřišlo na to vším měřením, že by neplnil nějaké noviny.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na druhé straně, promiňte, jestli i vy řekněte, že to cítíte tam, tak pokud ten majitel to chce řešit, tak to asi cítí také?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Tam jde o to, že podle těch norem, jak mi říkali pracovníci, tak dneska zápach není v normách, který jsou stanoveny a on ty maximální hodnoty nepřekračuje. Ale to, co je, musíme si jasně říct, co je za tím, musíme si stanovit v čem to je. Takže já jsem po tom 25. březnu bude komise, která by se měla sejít do 14 dnů, kde jsou ti odborníci, kteří by měli říct další postup, protože ti lidé už nechtějí dlouhodobě slyšet, že to se nějak řeší, ale chtějí konkrétní věci a my musíme stanovit, v čem ten problém je a pokud možno ho odstranit.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale tak, jak popisujete, promiňte, tu patovou situaci, tak jaký vůbec může být tedy ten další postup, jestli to vyhovuje normám a zároveň lidé si stěžují, že to zapáchá, tak co se dá najít?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Já tady trošičku vidím, teď se v poslední době objevila paralela přeshraniční smrad tadyhle v Krušných horách a je to podobný problém, taky ty noviny jsou plněný. Já věřím tomu, že pro mě je jediná věc, že řekl jsem úředníkům, že v případě, že se zjistí nějaký problém, tak bychom museli otevřít integrované povolení a znova stanovit ty normy nové a já věřím tomu, že i majitel má zájem, aby tam žil s těma lidma v dobrém harmonickém vztahu, protože jak tam bude averze, tak to nikdy nebude fungovat. Já věřím tomu, že se k něčemu dopracujeme.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A tohle to otevření, norem otevření podmínek, to by byla záležitost kraje?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
To je potom, že kraj to může otevřít, když se zjistěj nové skutečnosti, proto proběhne ta komise, proto stanoví ty nový limity a měli bychom k něčemu dospět.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Nezanedbalo se přece jenom něco, když se to povolovalo?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Víte, o tom dlouhodobě přemejšlí, to bychom se museli dostat až do hluboké minulosti. V této oblasti vždycky byla strojírenská výroba a musím říct, že vlastně pozinkování vlastně kovových prvků není chemická výroba, je to strojírenská výroba. Takže bylo to v souladu s územním plánem, ale dneska jsme po bitvě každej generál. Já, musíme najít cestu, aby byli lidé spokojeni a mohli tam v klidu žít.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Máte nějaký vnitřní termín, do kdy byste chtěl, aby ten problém byl vyřešen?

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Já bych chtěl, aby jsme do 30., nejpozději do 30. 6. pojmenovali problém a pro lidi jim řekli, jaký bude další postup.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká dnešní host v pořadu K věci Miloš Petera, hejtman Středočeského kraje z ČSSD. Díky, že jste byl tady u nás a zase někdy na viděnou, na slyšenou.

Ing. Miloš PETERA, hejtman Středočeského kraje /ČSSD/
--------------------
Na shledanou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí i Tomáš Pancíř.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio