Šmejdi jedou dál, protože mnozí spotřebitelé jsou nepoučitelní

9. duben 2015

Přestože už všichni víme, že nám tzv. šmejdi prodávají předražené zboží s použitím agresivních a klamavých obchodních praktik, hodně z nás ještě jejich promyšlenému psychologickému nátlaku podléhá. Navzdory rekordním pokutám ČOI, které zaplatili v loňském roce, mají šmejdi zřejmě stále vysoké zisky, proto vymýšlejí nové a nové taktity.

ČOI loni zkontrolovala více než 680 předváděcích akcí, což jsou v průměru dvě denně. U čtyř z pěti zjistila porušení zákona a vybrala pokuty za 29 miliónů korun, což je 1/4 všech pokut loňského roku zaplacených ČOI za zjištěná pochybení.

Celkem bylo v loňském roce nahlášeno 27 800 předváděcích akcí, což je v průměru 100 na 1 pracovní den. Předváděcí akce jako takové trestné nejsou, ale podle zákonných požadavků musí být předem nahlášené a nesmějí používat agresivní a klamavé obchodní praktiky.

Nové taktiky obchodníků

Nově se změnila taktika zvaní na předváděcí akce, které se zpočátku tváří jako něco úplně jiného.

„Je to promyšlenější, než dřív, kdy nás přímo zvali na předváděcí akci. Teď se tam dostanete, ani nevíte jak, protože netušíte, že to je předváděcí akce. Např. vás u obchodního centra cestou k autu zastaví někdo s anketou, jestli souhlasíte s poplatky u lékaře. Řeknete, že ne, pochválí vás a nabídnou zápis do seznamu o výhru 150 tisíc korun. Souhlasíte, dáte svůj telefon a osobní data a za týden vám někdo volá, že jste právě vyhráli oněch 150 tisíc a máte si je vyzvednout například v místním kulturním centru. Dorazíte tam a už jste na klasické předváděcí akci. Žádných 150 tisíc pochopitelně nedostanete, pouze nabídku, že když nakoupíte až za 200 tisíc, tak těch 150 tisíc ušetříte. Mnozí pak podlehnou a „jen" za 50 tisíc koupí něco, co nemá ani cenu ani 2 tisíce korun. Podobných pozvánek na degustace bio stravy nebo péči o zdraví jsou stovky denně a vždy jsou to pak obyčejné předváděcí akce," říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Čtěte také

Co dělat, když už se na podvodné akci ocitnete

„Nenechte se napálit. Když už zjistíte, že vás oklamali, nic neplaťte a odejděte, na to máte plné právo. Kdyby vám tam tvrdili, že si koupit něco musíte, okamžitě volejte městskou policii. Také můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, ale to raději předem, aby například šli místo vás. Když na místě zjistí, že je tam víc lidí, než pozvali, hned pochopí, že je tam kontrola a akci změní na obyčejnou akci typu: to, co vám nabízíme, je drahé a moc vám to nepomůže, ale jestli to i tak chcete, rádi vám to prodáme," popisuje Jiří Fröhlich.

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Koupili jste předražené zboží a chcete ho vrátit

„Každý má ze zákona právo vrátit zboží do 14ti dnů bez udání důvodu mimo prostory obvyklé k podnikání. Zboží tedy pošleme poštou s dodejkou - kterou střežíme jako oko v hlavě - na adresu prodejce uvedeného ve smlouvě s písemným odstoupením od smlouvy. Jsou tři možnosti, co bude dál. Ideální je, ale v praxi je to spíš zázrak, že si prodejce zboží převezme a peníze vrátí zpět. Druhá varianta je, že si prodejce zboží nepřevezme a to se nám vrátí zpět. Třetí, nejhorší varianta je, že se zboží nevrátí, ale nepřijdou zpět ani peníze. To už jsou záležitosti pro řešení sporu soudní cestou. Důkazem je právě dodejka a pak je také dobré mít další svědky z předváděcí akce a podat například hromadnou žalobu, která zvyšuje šance na úspěch."

Čtěte také

Novela zákona navíc dovoluje používat skryté nahrávky nejen spotřebiteli, ale i ČOI právě pro důkazní řízení u sporů, kde se věci špatně dokazují (zboží po telefonu je nabídnuté za určitou cenu, ale ta je pak několikanásobně vyšší apod.). Veškeré zvukové a obrazové nahrávky jsou ale povolené pouze pro ochranu spotřebitele u soudu, nesmí být umístěny například na sociálních sítích.

Chodit na předváděcí akce je rizikové. Nejlepší prevencí je tedy se jim vyhýbat. Řada lidí se těžko zpětně domáhá svých práv.

autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.