Babel Med, křižovatka hudebních dobrodruhů

13. duben 2015

Jihofrancouzská metropole Marseille je nejen bránou do Středozemí, ale i městem kontrastů. Hluboká mořská zátoka zvaná Vieux port, tedy Starý přístav, sahá až do centra města. Každé ráno tu na trhu můžete obdivovat ryby těch nejbizarnějších tvarů, zatímco bývalé doky na kraji Marseille hostí koncerty všech známých i dosud neobjevených žánrů - od tajemných severských balad až po frenetický rytmus maloya z ostrova Reunion. Poslouchejte reportáž z letošního ročníku v pondělní Čajovně!

Akce získala jméno Babel proto, že směsice stylů a kultur zde prezentovaná připomíná příslovečný Babylon, zatímco druhá část názvu, Med, je zkratka pro Méditerranée, tedy Středozemní moře. Hraje se souběžně na třech scénách v areálu bývalých doků - hlavní koncertní hala Salle des Sucres vznikla například z bývalého skladiště cukru. Vedle večerních koncertů nabízí Babel Med také denní program s filmovými projekcemi, konferencemi, prezentacemi a dalšími koncerty. Překvapením prvního dne bylo vystoupení sestavy Nova Troba. Vede ji Gil Aniorte Paz, zpěvák který má v krvi hudbu Španělska i severní Afriky. Jeho prarodiče utekli v době občanské války ze Španělska do Alžírska, odkud se jeho rodiče v době alžírské války vystěhovali zpět do Evropy.

Není divu, že Marseille se stala oblíbeným lovištěm festivalových organizátorů z celé Evropy. Z českých festivalů byly v Marseilli zastoupeny hned dva, pražský Respect a ostravské Colours. Pro ředitelku Zlatu Holušovou představoval program letošního Babel Medu velkou inspiraci - a do Marseille přijela s přesným plánem, a to zaplnit dvě poslední volná políčka v programu. Doufejme, že se jí to podaří - jedním z horkých kandidátů byl Joel Sebunjo. Podívejte se na jeho starší video z roku 2012.

S energií nabitými koncerty afrických umělců silně kontrastují komorní balady z evropského Severu, které v Marseilli zazněly v mistrovském podání norské zpěvačky Unni Lovlid. Jedná se o dramatické dlouhé písně, jejichž kořeny sahají až do středověku. "Některé z nich vznikly už ve 12. století, ale jejich obsah se samozřejmě časem měnil," vysvětluje zpěvačka. "Každý interpret je zpívá po svém. Vždycky se tedy jedná o směs starého a nového. Dnes se už málokdy stává, aby někdo tyhle písně zpíval bez doprovodu na veřejnosti - ale mohu potvrdit, že když přijedu domů do své vesnice, tam je to naopak zcela běžné, tedy v rodinách a mezi přáteli." Unni Lovlid zpravidla vystupuje v duu s hráčem na kontrabas - jemuž se ale tentokrát nepodařilo přijet, a posluchači v Marseilli tak měli výjimečnou příležitost slyšet severské balady tak, jak se zpívaly původně, tedy bez jakéhokoli doprovodu.

Babel Med nabízí každoročně i hudbu Středního východu, kterou letos reprezentovala Azam Ali, původem iránská zpěvačka žijící v Kanadě s národnostně smíšenou skupinou Niyaz.

Spustit audio