Českým pivovarům se loni dařilo více vyvážet. Domácí spotřeba ale stagnuje
Celkový výstav piva v České republice mírně stoupá. Přesto stále nedosahuje úrovně roku 2009. Loňské zvýšení výroby zachraňoval především rostoucí vývoz. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.
Loni pivovary uvařily přes 19,5 milionu hektolitrů piva, což bylo o 2,25 procenta více než rok před tím. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o 8 procent. Zároveň klesl téměř o polovinu dovoz piva do České republiky. Konkrétně na 290 tisíc hektolitrů. Tuto mezeru doplnila výroba českých pivovarů.
Nejvíce piva vyváží pivovary do Německa, na Slovensko, do Švédska, Velké Británie a Polska. Roste také vývoz do zemí mimo Evropskou unii. Těch je 73 a patří mezi ně například Spojené státy, Kanada, Jižní Korea nebo Čína.
Loni, stejně jako předloni, vypil každý obyvatel České republiky v průměru 144 litrů piva za rok. Svaz pivovarů sleduje zvlášť to, co vypijí turisté z jiných zemí, kteří jsou na návštěvě v České republice. Loni to bylo 630 tisíc hektolitrů piva.
„Posilují ležáky, snižuje se naopak podíl výčepního piva. Poměrně zvolna rostou ostatní druhy piva, tedy pivní mixy a speciály,“ popisuje měnící se trendy předseda svazu František Šámal.
Rostoucí obliba ležáků podle Františka Šámala dosvědčuje změny životního stylu:
„Dřív zedník přišel do hospody na svačinu a zůstal na oběd i na večeři. A vypil deset patnáct desítek. Myslím si, že v povědomí českého spotřebitele je preference kvality. A u nich je dvanáctka, ležák kvalitnější. Dá si tedy raději méně kvalitního piva. To je to, co říkáme: pijte zodpovědně. Dospělý chlap maximálně dvě piva denně. U žen jsou to dvě třetinky. Máme potvrzeno, že tato spotřeba je zdraví prospěšná.“
Pokud jde o obaly, postupně roste obliba piva v plechovkách, v PET lahvích a piva z cisteren. Nealkoholických piv se prodalo meziročně o procento více, celkem 519 tisíc hektolitrů.
V posledních letech klesal prodej sudového piva a stoupal prodej lahví. Zatímco ještě v roce 2009 byla spotřeba piva doma a v hospodě půl na půl, loni a předloni klesl podíl prodaného piva v restauracích na 41 procent.
Souvisí to s cenou a také se změnami životního stylu. Pivovary se musejí snažit přitáhnout lidi do hospod na něco neobvyklého, co v obchodě běžně nekoupí.
„Myslíme si, že nabízení specialit je cesta, která vrátí lidi zpátky do hospod,“ říká například Vladimír Jurina z Plzeňského Prazdroje.
Přibývá také minipivovarů. Za poslední rok o více než čtvrtinu na zhruba 280. Přestože je jich asi šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v České republice je odhadován zhruba na jedno procento.