Nedokončená dálnice D1. Podle Moravského dopravního fóra největší problém v Olomouckém kraji

15. duben 2015

Dopravní infrastrukturu na Moravě musí stát urychleně řešit. Říkají to zástupci obcí a měst, kteří se v Olomouci sešli na takzvaném Moravském dopravním fóru. Sepsali deklaraci a apelují především na dokončení dálnice D1.

Požadují také zahájení stavby rychlostní silnice R49, která spojí střední a východní Moravu se sousedními regiony Slovenska. A stát vyzvali i k dokončení rychlostní silnice R35. My jsme pro vás zjišťovali, kdy bychom se mohli dočkat chybějících úseků D1.

„D1 je pro nás naprosto stěžejní, protože to není jenom to napojení Brna na Ostravu a dál na Polsko,“ říká hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD). Nyní je stavba tohoto úseku důležitá také proto, že kraj připravuje novou strategickou průmyslovou zónu. „Na letišti Bochoř, to znamená, že bez této komunikace se obtížněji hledá investor, protože v tak velké lokalitě by to dopravní zatížení bylo velké,“ vysvětluje Jiří Rozbořil.

Dokončení dálnice D1bychom se podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka mohli dočkat do sedmi let. V úseku Přerov - Lipník nad Bečvou teď probíhá výběrové řízení. Stavba by měla začít už letos. U druhého úseku Říkovice - Přerov je situace složitější. „Připravuje se dokumentace pro stavbu s tím, že se budeme muset ještě vrátit do fáze územního rozhodnutí. To tu stavbu může zdržet. Náš optimistický termín dokončení je rok 2018, pesimistický rok 2022,“ říká Tomáš Čoček.

V Olomouckém kraji je ještě prioritní dostavba R35. To je napojení z Hradce do Mohelnice a silnice 1/44 tedy Mohelnice - Jeseník a dál na polské hranice. Peněz na stavby silnic je podle Tomáše čočka dost. Kde to tedy vázne? „Největší problém je projektová příprava. Legislativní prostředí v České republice je natolik složité, že připravit stavbu trvá 13, 14 let. Nemyslím si, že jsme omezováni finančními prostředky,“ vysvětluje Tomáš Čoček.

„Já si myslím, že je to jednak časté střídání, ať už je to na postu ministra dopravy a lidí, kteří jsou za to zodpovědní. Pak je to časté střídání na pozicích Ředitelství silnic a dálnic. A chybějící legislativa k tomu,“ dodává sociálnědemokratický hejtman Jiří Rozbořil.

autor: Radka Kvasničková
Spustit audio