Stavbu rychlostních silnic R4 a R7 by mohli platit soukromníci, plánuje ministerstvo dopravy

Soukromé dálnice budou i v České republice. Ministerstvo dopravy dnes oznámilo, že zařadilo strakonickou R4 a chomutovskou rychlostní komunikaci R7 do takzvaného PPP projektu. Důvodem je fakt, že se při jejich dostavbě nedají čerpat peníze z Evropské unie. Nejsou totiž součástí transevropské sítě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rychlostní silnice R7

Rychlostní silnice R7 | Foto: Filip Jandourek

První výběrové řízení na PPP projekt už ministerstvo vypsalo. Týká se dostavby zbývajících 40 km strakonické silnice R4. Soukromý investor má vzejít z otevřeného výběrového řízení. Pokud vše půjde dobře, pak se jeho dělníci objeví na stavbě strakonické R4 na konci příští roku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo dopravy se vrátilo k projektům PPP. Soukromý investor má pomoci dokončit R4 a R7, podrobnosti zjistila redaktorka Eva Kézrová

„Někdo tu stavbu postaví, postaví ji rychle a bude vědět, že ji má dalších 20 nebo 30 let provozovat a udržovat. Takže to udělá způsobem, který nebudeme muset tolik kontrolovat, udělá to dobře a správně,“ zdůvodňuje rozhodnutí ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.

Princip PPP silničních staveb je jednoduchý - soukromý investor vyprojektuje, postaví silnici a pak ji 30 let provozuje. A stát mu za to platí. Řidiči se proto nemusí bát, že na rychlostních silnicích budou stát speciální mýtnice.

„Není to naším cílem, soukromý subjekt je státem placen za to, že dálnice stojí a stojí v požadované kvalitě,“ říká náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Soukromý investor je navíc motivován stavět rychle a minimalizovat uzavírky na komunikacích. „Řidič jako takový by z hlediska platby za silnici neměl poznat rozdíl,“ ujišťuje první náměstek.

Stát se pokusil v minulosti využít komerční sektor při stavbě dopravních staveb už dvakrát. Zatím vždy neúspěšně. V případě moravské D47 chybělo výběrové řízení, u jihočeské D3 nebylo jasné, zda se projekt státu skutečně vyplatí.

V Evropě jsou tyto projekty naprosto běžné. Na Slovensku je soukromá například dálnice R1 mezi Nitrou a Trnavou.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme