Pardubickému letišti ubývají cestující, přesto chce stavět nový terminál

21. duben 2015

Před dvěma roky zažívalo pardubické civilní letiště největší nápor cestujících. Za rok terminálem prošlo rekordních 180 tisíc pasažérů. O té doby se ale situace rapidně změnila, letiště se totiž orientuje hlavně na ruskou klientelu, a kvůli politické situaci i slabému rublu ubyli hlavně pasažéři na přímé lince do Moskvy.

A to v situaci, kdy provozní společnost EBA potřebuje od vlastníků, tedy města a kraje, souhlas s výstavbou nové odbavovací haly, není zrovna nejlepší vyjednávací pozice.

Zdá se, že úbytek cestujících se nezastavil. Důvody odhaduje ředitel společnosti EBA Michal Červinka: „Je potřeba si uvědomit, že je mimořádná ekonomická situace, mimořádná politická situace ve vztahu k naší v současné době hlavní klientele, takže to je věc, která vždy ovlivňuje negativně leteckou dopravu a nejen na letišti v Pardubicích, ale celosvětově.“

Čtěte také

Společnost proto podle ředitele plánuje oslovit cestující i odjinud než z Ruska.

„Samozřejmě, že je hledáme. Nicméně je potřeba říct, že čekáme na to, až bude jasné, že se začíná stavět nový terminál, protože můžeme toto využít marketingově. Abychom měli standardní prostředí i pro západní klientelu.“

„My čekáme, jakmile se začne stavět. A bude jasné, že se staví. V tuto chvíli se dokončuje modifikace projektu a jeho zlevnění, takže ty úkoly, které jsme dostali od majitelů, jsme splnili,“ dodává Červinka ke stavbě terminálu.

Technik na pardubickém letišti odváží schůdky od Boeingu 737

Může se stát, že Pardubický kraj a město Pardubice jako hlavní akcionáři řeknou, že ten terminál nakonec nebude?


Počty cestujících v jednotlivých letech:
2012 - 125 008
2013 - 184 140
2014 - 155 056

Podle ředitele letiště na společném zasedání rad kraje a města bylo deklarováno, že oba dva akcionáři podporují a mají zájem na výstavbě terminálu. Červinka tak předpokládá, že toto je stanovisko jak kraje, tak města.

Dvě nové destinace

Letos má pardubické letiště dvě novinky. Jedna je létání na Kypr, jde pouze o pár letů. Je to na severní část Kypru, ale je to až na podzim.

Druhá novinkou je pravidelná linka dvakrát týdně do Burgasu. Je to model, který se osvědčil i na ostatních regionálních letištích, kdy část kapacity se prodala cestovním kancelářím a část do volného prodeje. Toto je letos taková první vlaštovka.

Letiště bude usilovat o to, aby tento model byl i do dalších destinací v příštím roce.

Věří Michal Červinka, že se cestující vrátí?

„Já jsem o tom přesvědčen, protože toto letiště je ve spádové oblasti jeden a půl milionu obyvatel. Oba dva naše hlavní kraje, které jsou v okolí letiště, mají relativně nízkou nezaměstnanost. Je tu poměrně silný průmysl. Je tu velký kontakt na zahraničí. To je další směr, kterým se ubíráme, pravidelné spojení našeho letiště se západní Evropou. Z mého pohledu bych to viděl na Německo, protože Německo je pro českou ekonomiku nejvýznamnějším partnerem,“ dodává ředitel letiště.

autor: ba
Spustit audio