Maria Kalaniemi Quartet: Kaustinen Live 2003

27. duben 2015

Akordeon je ve Finsku patrně tím nejrozšířenějším nástrojem. I když původně se uplatňoval především jako doprovod k tanci pro to nejširší publikum, díky vysoce talentovaným hráčům pronikl i na koncertní podia. Jednou z takových osobností je Maria Kalaniemi, která má zázemí ve vážné hudbě i ve finských lidových tradicích - a propojením obou rovin si vytvořila vysoce osobní styl.

Lidová hudba hraje ve Finsku daleko silnější roli než v jiných zemích - vyučuje se například na Sibeliově akademii v Helsinkách, kde Maria Kalaniemi nejprve studovala a dnes tam přednáší. Oddělení lidové hudby zde založil roku 1983 Heikki Laitinen, sběratel lidových písní, jehož prioritou byla hráčská improvizace. Laitinenovým krédem nebylo folklór uchovávat, ale "vytvářet takovou lidovou hudbu, jakou ještě nikdo neslyšel". Právě Maria Kalaniemi se přičinila o to, že jeho vize se uskutečnila. V dnešní Mosaice uslyšíme ukázky z koncertního alba z festivalu Kaustinen, města na západě Finska, které je epicentrem finského folkloru. Nahrávky vznikly už roku 2003 - ale přes deset let ležely v archivu a na veřejnost se dostaly až před několika měsíci.

03366527.jpeg

Ke zcela unikátním žánrům skandinávské hudební scény patří finské tango. I když s argentinským tangem sdílí stejné kořeny, v řadě prvků se odlišuje a dnes představuje zcela nezávislý styl. K nejznámějším skladatelům žánru patří Unto Mononen.

Maria Kalaniemi pochází ze smíšeného finsko-švédského manželství. Švédové tvoří ve Finsku silnou národnostní menšinu a švédština je druhým oficiálním jazykem. „Moje matka mluvila švédsky, můj otec finsky, vyrůstala jsem tedy uvnitř dvou kultur,“ vzpomíná Maria Kalaniemi. Na akordeon začala hrát v osmi letech. Maria tehdy sice navrhla, že by se mohla učit i na klavír, ale babička rázně protestovala. Tím jediným správným nástrojem byl podle ní akordeon.

03366528.jpeg

V dnešní Mozaice uslyšíte například skladby: Kaamos, Satumaa, Ellin Polkka, Sninen Huvimaja.

Spustit audio