Britský řetězec Tesco loni spadl do rekordní ztráty, v přepočtu téměř 244 miliard korun

Britský maloobchodní řetězec Tesco zažil loni nejhorší rok ve své historii. Společnost, která podniká i v Česku, navýšila ztrátu před zdaněním v přepočtu na 244 miliardy korun. Tak velký prodělek firma ještě nezažila.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zákazník vstupuje v Perivale v západním Londýně do prodejny Tesco, jejíž nápis se zrcadlí v kaluži

Zákazník vstupuje v Perivale v západním Londýně do prodejny Tesco, jejíž nápis se zrcadlí v kaluži | Zdroj: Reuters

Série nepříznivých zpráv poslala britské Tesco do ztráty, kterou společnost ve své 96leté historii nepamatuje. Firma to odůvodnila velkými odpisy majetku.

Poškodila ji ale i aféra s chybami v účetnictví. Kvůli falšování dat dokonce čelí ve Spojených státech žalobě. Zásadní pro hospodaření řetězce je ale i úbytek zákazníků.

„Dál třeba i pokles samotných tržeb vlivem intenzivní konkurence diskontních řetězců,“ vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tesco loni spadl do rekordní ztráty. Podrobnosti přidává redaktor Jan Beneš

Situace zůstává obtížná i v zahraničí. V Asii obchodní zisk firmy klesl o 15,3 procenta a v Evropě o 31,1 procenta, napsala agentura Reuters.

Obchodní řetězec šetří a někteří jeho manažeři pro střední Evropu budou bez práce. Firma bude slučovat českou, slovenskou, polskou a maďarskou část do jedné.

Slovenský deník Sme nedávno dokonce uvedl, že řetězec zvažuje odchod ze střední Evropy. Vedení britské společnosti ale zatím ani nenaznačilo, jakou strategii si zvolí. Tím pádem není ani jasné, jestli by bylo na prodej české Tesco a kdo případně by o něj měl zájem.

„Vždycky je to otázka ceny. Tesco je na velmi lukrativních místech, o nějakou část toho portfolia zájem bude, ale nedokážu říci, jak velká část by byla v tu chvíli tak lukrativní,“ dodává k tomu Roman Koděra ze společnosti Patria Finance.

Centrála Tesco ve Velké Británii | Foto: Reuters

Tesco je největší maloobchodní společností v Británii a třetím největším maloobchodním prodejcem na světě.

Od roku 1996 působí rovněž na českém trhu. V současnosti má v tuzemsku více než dvě stovky obchodů, 19 čerpacích stanic a sedm obchodních center. Provozuje také franšízingovou síť Žabka, která čítá více než stovku obchodů.

České Tesco v posledním účetním roce prohloubilo ztrátu na 4 miliardy korun.

Konkurence je vysoká

V poslední době firmě nejvíce konkuruje nizozemská společnost Ahold, která v Česku provozuje síť více než tří set prodejen s názvem Albert.

Nedávno tu koupila rakouskou síť Interspar a nejspíš se tak stane lídrem na českém maloobchodním trhu. Z českého trhu už některé řetězce kvůli silnému konkurenčnímu boji zmizely.

Mapa supermarketů: Každý třetí obyvatel měst to má nejblíž do Alberta

Číst článek

Třeba v roce 2005 odešel Julius Meinl, později následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco.

V roce 2007 pak odešla belgická Delvita a o rok později Plus Discount, který převzala firma Rewe, provozující řetězce Billa a Penny Market.

Tesco | Foto: Český rozhlas

mkp, Jan Beneš, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme