Česká pošta chce do deseti let převést většinu svých poboček na partnery

Česká pošta chce do deseti let převést na partnery čtyři pětiny svých poboček. Zůstane jí tak jen necelých sedm set pošt. Se záměrem se seznámila vláda. Poště to má ušetřit několik stovek milionů korun, především na mzdách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká pošta (ilustrační foto)

Česká pošta (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Není to žádný nový model, funguje v Německu, v Rakousku. A funguje velmi dobře. Převáděním privátu, obcím a podobně bychom chtěli postupně snižovat nákladovost České pošty. Proti tomu by se snižovala dotace, kterou by Česká pošta dostávala,“ uvedl po jednání vlády ministr vnitra Milan Chovanec z ČSSD.

Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD veřejnost ujistil, že pobočky z regionů nezmizí:

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánu převést většinu poštovních poboček na partnery mluvil Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty

„Lidé o služby nepřijdou, ale pobočku nebude provozovat Česká pošta sama, ale bude mít pro její provoz partnera. Partnerem bude moci být obecní samospráva, místní obchod nebo jakýkoliv místní podnikatel, který splní podmínky pro to, aby tuto pobočku mohl na základě smlouvy s Českou poštou provozovat.“

Česko má podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka nejnižší počet partnerských poboček, takzvaných franšíz, v Evropě. Zatímco v ČR provozují v současnosti smluvní partneři pod značkou České pošty jen 1,5 procenta pošt, v Německu je to téměř 100 procent a v Rakousku 71 procent.

Letos by se podle Vitíka mělo přeměnit na franšízy 63 pošt. V minulém roce vylepšil podnik ekonomické podmínky, za kterých budou moci zájemci franšízy, takzvané Pošty Partner, provozovat.

„Projekt Pošta Partner, který dnes vzala vláda na vědomí, počítá s výhledem deseti let. Budeme postupovat tak, abychom neohrozili náš trh poštovních služeb. Musíme vytipovat ty lokality, kde ten přechod bude plynulý. Aby se nestalo, že tam v určitý moment bude výpadek poštovních služeb,“ říká Vitík a dodává:

České poště loni klesl zisk před zdaněním o pětinu na 241 milionů korun. Tržby se snížily zhruba o půl miliardy na 19 miliard Kč. Důvodem byl pokračující pokles objemu listovních zásilek. Pošta ke konci minulého roku zaměstnávala 31 742 lidí.

„Pro nás je důležité, že pro občany budou zachovány služby v kvalitě, na kterou jsou zvyklí. Klient by neměl poznat, zda je v partnerské pobočce nebo na pobočce pošty.“

Pošta jako držitel poštovní licence musí plnit kritéria pro dostupnost poboček. Celkový počet pošt podle těchto kritérií nesmí klesnout pod 2100, což je o 1100 poboček méně, než má podnik v současnosti. Chovanec v minulosti uvedl, že chce současný rozsah poštovní sítě zachovat, i když je většina poboček ztrátových.

Pošta vyčíslila ztrátu ze zajištění dostupnosti poštovních služeb za rok 2013 na 1,8 miliardy Kč, Český telekomunikační úřad její nárok zredukoval na 750 milionů Kč. Podnik se proti verdiktu odvolal.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme