Na některých úsecích dálnic by se mohlo jezdit až 150 km/h, schválili poslanci

Na vybraných úsecích dálnic by řidiči mohli jezdit až 150 kilometrovou rychlostí. Dnes návrh schválili poslanci při projednávání novely zákona o pozemních komunikacích. Také na vybraných silnicích první třídy by se mohla rychlost zvýšit z 90 na 110 km/h. Novelu ještě musí schválit Senát a podepsat prezident.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové

Dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h obsahuje schválený pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce. „Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,“ upozornil Adamec.

Návrh předpokládá, že zvýšená rychlost by byla povolená pouze za dobrého počasí a za příznivých stavebních a technických podmínek. Týkat se tak bude především nově vybudovaných úseků dálnic s nízkou dopravní zátěží.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslanci schválili zvýšení rychlosti na vybraných dálnicích na 150 km/h. Jsou na to řidiči připraveni? Téma pro dopravního psychologa Aloise Hudečka

O zvýšení rychlosti by vždy muselo rozhodnout ministerstvo dopravy. Ministr Dan Ťok (za hnutí ANO) byl přitom proti návrhu.

„Nejen naše dálnice (možná ani řidiči) nejsou připraveny na rychlost 150 km/hod. Proto budu dnes při třetím čtení k tomuto návrhu proti,“ uvedl dnes na Twitteru.

Dopravní psycholog Alois Hudeček označil ve vysílání ČRo návrh na zvýšení rychlosti na 150/km na úsecích dálnice za principiálně správný, zároveň ale upozornil na některá rizika.

„Hlavní příčinou dopravních nehod není samotná rychlost, ale hlavně to, že jsou tady také řidiči, kteří to neumí, a řidiči, kteří se plně nevěnují řízení motorového vozidla,“ upozornil.

"Další věc je, že v Česku je podceňovaná jedna základní věc, která se týká bezpečnosti silničního provozu. A to je bezpečný odstup, což je z hlediska bezpečnostního provozu alfa a omega,“ zdůraznil Hudeček.

Mýty o tom, že řidič, který jede pomalu, je dobrý a opatrný, a ten, který jede rychle, je agresivní a nebezpečný, označil za neopodstatněné. „Řídit motorové vozidlo je práce jako každá jiná, která vyžaduje plnou koncentraci,“ dodal dopravní psycholog.

Šéf dopravní policie vidí spíše negativa

„V době, kdy je zejména nepřiměřená rychlost hlavní příčinou nejtragičtějších dopravních nehod, se bavit o jakémkoli zvýšení stávajících limitů, mi nepřijde příliš vhodné,“ poznamenal ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch | Foto: Filip Jandourek

„Z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu tady opravdu nevidím žádný přínos, spíše negativa."

Podle Lercha jsou sice dálnice nejbezpečnějšími komunikacemi, ale souhlasil s ministrem dopravy, že u nás v současné době nejsou stavěné tak, aby umožňovaly bezpečnou jízdu v rychlosti 150 km/hod.

„Jakési lokální zvýšení rychlosti by podle mého názoru nemělo žádný pozitivní přínos,“ uvedl Lerch.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zvýšení stávajících rychlostních limitů nepovažuje za šťastné šéf dopravní policie Tomáš Lerch

Jak také připomněl, zvýšení rychlosti na určitém úseku podléhá schvalovacímu řízení ministerstvem dopravy na základě stanoviska ministerstva vnitra.

„Musíme upozornit i na to, že ani autoškoly nepřipravují řidiče na to, aby předvídali, že kolem nich jede vozidlo rychlostí 150 km/hod.“

„A samozřejmě při této rychlosti se podstatně zkracují reakční doby. Mohlo by to být hrozbou zejména při předjíždění z pruhu do pruhu a obecně při jízdě v jízdních pruzích,“ poznamenal Tomáš Lerch.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme