EK chce bourat 'online hranice'. Snadnější by mohly být nákupy i sledování sportu

Zákazníci, kteří nakupují zboží nebo služby na internetu, by měli mít do budoucna snadnější přístup i k obchodníkům z jiných zemí osmadvacítky. Online nákupy chce zjednodušit Evropská komise (EK), která proto začala prošetřovat, jestli některé společnosti záměrně neztěžují svým klientům přístup k zahraničnímu artiklu. Od příštího roku by měla fungovat jednotná pravidla pro celou Unii včetně případných reklamací.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Notebook

Notebook | Foto: Fotobanka stock.xchng

„Před lety jsme v Evropě otevřeli hranice. Lidi už neodděluje plot nebo zeď. Ale v online světě tyto hranice stále existují, “ poznamenal místopředseda Evropské komise Andrus Ansip.

Podle něj se jen 15 procent Evropanů odváží nakupovat zboží z jiné země EU online. Bojí se totiž problémů s případnou reklamací nebo nedodáním výrobku. Kvůli rozdílným podmínkám také jen minimum firem své zboží nebo služby na internetu nabízí i mimo své hranice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Evropská komise chce výrazně usnadnit přeshraniční nakupování po internetu. Další detaily přiblížil bruselský zpravodaj ČRo Ondřej Houska

„Jenom 7 procent malých a středních podniků prodává napříč hranicemi mezi zeměmi Evropské unie. Kdyby všude fungovala stejná pravidla, přes hranice by prodávala víc než polovina firem,“ naznačil Ansip.

Podle Ondřeje Tichoty z Evropského spotřebitelského centra rozvoji elektronického přeshraničního prodeje brání jazyková bariéra a rozdílnost právních a daňových pravidel jednotlivých členských zemí.

„Co se týče jednotlivých společností, některé nechtějí dodávat do jiných zemí EU, protože pro ně je výrobcem daný nějaký jiný distributor,“ naznačil.

Přístup spotřebitelů i firem na evropský trh by měla zlepšit nová pravidla umožňující snazší přeshraniční internetové nákupy zboží i služeb, komise už dnes začala v této oblasti zjišťovat přesnou situaci. Sjednotit by se tak měla pravidla ochrany spotřebitele při online nákupech, pravidla by měla být rychleji prosaditelná.

Přehrát

00:00 / 00:00

EK chce usnadnit přeshraniční nákupy po internetu. Hosty ČRo byli ředitel Asociace pro elektronickou komerci J. Vetyška a O. Tichota z Evropského spotřebitelského centra

„To je pro spotřebitele dobrou zprávou. Ono se to děje postupně. Nedávno začala platit minimální 14denní lhůta na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu pro všechny země EU, předtím to bylo 7 dní. Vlastně všechny státy postupem času slaďují svá pravidla,“ řekl Tichota.

Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky by se mělo zlepšit i přeshraniční využívání nabídky internetových služeb v jiných členských zemích EU. „Skončit by měl například takzvaný geoblocking, kdy bez nějakého opodstatnění si nemůžete určité služby online objednat, protože nejste v konkrétní zemi,“ uvedl.

Ondřej Houska, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme