Přístavy, kotviště, kanály… Jak vypadá budoucnost vodních cest v Česku?

11. květen 2015

Na vodní cesty u nás jsou zvědaví nejenom čeští rekreanti na svých lodích, ale také lidé ze zahraničí. Pokud ovšem nepoužívají větší kabinové lodě – vodní stavy mezi Ústím nad Labem a státní hranicí jim nedovolují proplout. Investovat do přístavišť a větších přístavů se ale vyplácí, takový Baťův kanál loni přivítal na 80 tisíc rekreantů.

Aby se česká vodní plavba mohla rozvíjet, je nutné stavět přístaviště a větší přístavy. K velkým projektům patří přístav v Hluboké nad Vltavou, ale také stavba jezu v Hněvkovicích, který umožní rekreačním plavidlům trasu z Českých Budějovic až na Orlík.

„Investovali bychom více, pokud bychom mohli. Stavby ale nejsou připravené, protože existuje mnoho legislativních zábran,“ vysvětluje šéf Ředitelství vodních cest České republiky Lubomír Fojtů.

Čtěte také

A zmiňuje v té souvislosti prodloužení splavnosti do Pardubic. Proti podobným záměrům ale vystupují ekologičtí aktivisté, kteří podle něj využívají všech legálních možností, jak projekt zdržovat.

Lhostejná mu není ani koncepce pražských břehů, už kvůli organizaci stání plavidel v Praze. „Rádi bychom se k projektu připojili, pokud bude mít hlavu a patu. Je třeba poslouchat jak stranu nábřežní, tak stranu rejdařů,“ podotýká.

Lubomír Fojtů byl hostem moderátorky Lucie Výborné

Dunaj - Odra - Labe? Takový projekt má smysl

Rozvoj vodních cest v Evropě je podporován Evropskou komisí – cílem je přepravit co nejméně zboží po silnici, dostat ho na vodní cestu. A z toho důvodu by rozšiřování vodních cest mohlo mít v Česku šanci. Jak je to tedy se stavbou kanálu Dunaj - Odra - Labe?

„Projekt podle mého názoru má smysl, byť ne v celém rozsahu. Zadávací dokumentace je připravená, počkal bych si na studii,“ nastiňuje.

Čtěte také

Budoucnost vodních cest leží mimo jiné na nákladní přepravě, ať už kontejnerů nebo jiných těžkých kusů. V tomto duchu by přispěla i větší splavnost dolního Labe. „Vyrábíme i říční námořní lodě, které vyvážíme do zahraničí,“ upozorňuje.

Připomíná také, že začátkem 20. století se po Labi vozilo 4.5 milionu tun zboží, i dnes jsou ale tradičně převáženy agrární produkty a kusy, které mají obrovskou výrobní cenu. „Vodní cesty by si zasloužily, aby se ztráta mnoha let, kdy se neinvestovalo, dohnala,“ uzavírá.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio