Před dvěma lety odstartovala dlouho očekávaná modernizace D1. Hotovo má být v roce 2020
Hrbolatá dálnice D1 se před dvěma lety dočkala naděje na zlepšení. 9. května 2013 odstartovala mezi sjezdy Větrný Jeníkov a Jihlava modernizace prvních kilometrů z celkem 160, které jsou už dávno za svou životností. Přeměna D1 na moderní evropskou dálnici ale nejde tak rychle, jak se čekalo.
„Auto tam lepší sedí, hlavně to nedrncá,“ říká jeden z řidičů, který projel novým modernizovaným úsekem. „Už jsem celkově tak otrávený z D1, že už to prostě nevnímám,“ doplňuje ho další.
Jak se řidičům líbí pokračující modernizace D1, zjišťovala redaktorka Eva Kézrová
„Je to lepší, tak jak v Německu. Jedu z Německa, je to stejné,“ svěřuje se jiný řidič na jedné z čerpacích stanic a nepřímo tak potvrzuje slova šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy, že dělníci v těchto místech postavili prakticky novou dálnici, která se deset let nemusí opravovat.
„Vyměnila se kompletně středová kanalizace, opravili se veškeré poruchy v podkladních vrstvách, přibyla tam spousta nových prvků, třeba klopení zatáček. Hlavně věřím tomu, že cementobetonový kryt nám prostě vydrží. Už jenom proto, že máme záruční lhůty deset let,“ říká Kroupa.
Dva ze čtyř úseků
Zatím se to ale platí pouze u desetiny kilometrů určených k modernizaci. Stavební firmy podle plánu dokončily pouze dva ze čtyř úseků. Paradoxně dělníci pracují i tam, kde před dvěma lety celou modernizaci odstartovali. Mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou řidiči stále jezdí jen po jednom pásu dálnice.
„V minulém roce byla stavba přerušena z důvodu obavy klimatických podmínek,“ vysvětluje Jan Kroupa a přibližuje, co se teď odehrává za svodidly. „Poslední etapa, to znamená výstavba cementobetonového krytu. Šli jsme do podkladních vrstev, takže bychom měli do července tohoto roku skončit. To platí i o druhém úseku Velké Bíteše.“
Sami řidiči ale nejsou spokojeni s tempem, jakým se z tankodromu stává kvalitní evropská dálnice. „Řekl bych, že je to dost pomalé, mělo by to být rychlejší,“ říká jeden z nich. „Mohlo by to být rychlejší, ale málo se neudělalo,“ shrnuje další. A jiný dodává: „Je to prostě hrozné. Rychleji to půjde, když budou pracovat v noci, tak jak je to vidět v Německu.“
Šlo by to rychleji?
Ostatně i ministr dopravy za Hnutí ANO Dan Ťok před nedávnem přišel s nápadem, jak zrychlit modernizaci D1. „Jestli, když už máme čtyři úseky, kde je snížená rychlost, tak nezatneme zuby a nepojedeme pomaleji v osmi úsecích, pak to bude o rok kratší nebo i o dva roky,“ je přesvědčen Ťok.
Není to ale tak jednoduché. Letos se rozběhnou práce na dalších třech úsecích D1, nejdříve u Hvězdonic, a už teď je ale podle Kroupy jasné, že ani na jednom z nich se do konce roku nového povrchu nedočkáme.
„K dnešnímu dni můžeme uzavřít a uzavřeli jsme smlouvu pouze s jedním z těch vítězných uchazečů, kteří teprve až teď vstupují do vlastní realizace, to znamená, že cementobetonový kryt do prosince určitě nezvládnou,“ dodává Kroupa.
Nejpozději v roce 2020 by dálnice D1 měla být kompletně zmodernizovaná.