Žádné evropské město neodsouvá nádraží z pryč centra, tvrdí ve sporu o brněnské nádraží náměstek primátora

12. květen 2015

Jihomoravská metropole se sice pyšní nejstarším nádražím v Česku, stav tohoto dopravního uzlu a nekonečné debaty o jeho odsunu ale už takovou chloubou nejsou.

Podle plánů minulé radnice se mělo vybudovat nové nádraží, doslova na zelné louce u řeky Svratky. Do vedení města se ale dostali zastánci rekonstrukce stávajících prostor nádraží Pod Petrovem. Která varianta nakonec bude realizována?

„Rekonstrukce zajistí kvalitní službu veřejné dopravy, poloha nádraží je unikátní, a lidé tak mohou bez dalšího přestupování směřovat k cíli svých cest,“ uvedl v pořadu Pro a proti současný náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ).

Komfortní veřejná doprava bude znamenat, že lidé nebudou využívat osobních automobilů, kterých jsou už ulice Brna plné, dodal.

Podle náměstka varianta rekonstrukce umožňuje rozvíjet město harmoničtěji a realističtěji.

Výhrady oponentů rekonstrukce, že trať v případě varianty u řeky by byla rovnější, nepovažuje Ander za významné. „Jestli jsou koleje rovné, nebo zakřivené, není v tuto chvíli tak podstatné jako to, kde ti lidé vystoupí, a jakou nabídku navazujících přestupních spojů tam budou mít.“

„Pokud vystoupí na odsunutém nádraží někde u řeky, a budou tam mít nabídku dvou tramvajových linek, které je dovezou na přestupní uzel, kam se mohli dostat vlakem, jako je tomu dnes, tak to pro ně znamená zpoždění, komplikace, přestupy navíc. Odsouvat nádraží z centra města, to nedělá žádné jiné evropské město.“


Ander: „Obávám se toho, že město Brno není tak velké, aby mohlo mít intenzivně využívané centrum města, které bude sahat od odsunutého nádraží až po přestupní uzel na zastávce Česká. Takhle velké živé centrum může mít město třikrát až čtyřikrát větší než Brno, ale nikoli Brno. To jsou přehnané představy a výsledkem bude to, že jedna část centra bude skomírat.“

Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) považuje variantu u řeky za městotvornější, levnější, ekologičtější, dosažitelnější, a podle něj také lépe integruje všechny myslitelné druhy veřejné dopravy.


Kotzian: „Kromě jisté přízemnosti, kterou bych přisoudil tomuto náhledu na věc, mohu uvést příklad zóny Heršpická, která čeká na realizaci nádraží u řeky, protože bude pak přístupnější pro městskou hromadnou dopravu, která se velmi intenzivně rozvíjela. Město Brno má mít ambice na to, aby se jeho centrum rozvíjelo podle předpokládaného územního plánu, a je to lepší, než ho náhradním způsobem rozvíjet na okrajových částech.“

Ten také upozornil, že je chybou zaměňovat historické centrum města s jeho centrem dopravním.

Zpoždění, na které v případě realizace varianty nádraží u řeky upozornil současný náměstek Kotzian potvrdil. „Jsou to zhruba tři, čtyři minuty zpoždění.“

Při hodnocení celého projektu je ale potřeba ho nahlížet jinou optikou, dodal bývalý náměstek a zastánce říční varianty.

„Investice v řádu dvou desítek miliard do samotného železničního uzlu nelze hodnotit pouze podle jednoho kriteria. Stavba zasáhne město významným způsobem, a trvám na tom, že jedinou trvalou nevýhodou varianty u řeky je právě toto zpoždění v řádu tří nebo čtyři minut,“ vysvětlil Kotzian.

Tato nevýhoda bude mnohonásobně vyvážena výhodami, ujistil bývalý náměstek. Kromě už zmíněné větší městotvořivosti se také uvolní více ploch pro urbanizaci, dovoluje navýšit podíl bydlení v takzvaném jižním centru, a jsou zde i ekologické výhody.

„Tato ekologičtější varianta přinese lepší integraci všech druhů dopravy. Nádraží u řeky má být v prvním patře, pod ním se plánuje autobusové nádraží, v plánu jsou i odstavné plochy pro individuální automobilovou dopravu, lepší je i napojení na dálniční síť,“ slíbil Robert Kotzian.

autoři: tpa , oci
Spustit audio