V Paříži dokazují, že kinematograf a filmy bratrů Lumièrů jsou věčné

13. květen 2015

Sto dvacet let od vynalezení kinematografu bratrů Lumièrových připomíná výstava, která začala v pařížské Galerii Grand Palais ve spolupráci s lyonským Institutem Lumiére. Představuje kinematografii od jejího vzniku a zároveň představuje rodinu Lumièrových.

Kurátor výstavy, Thierry Frémaux, představuje záměr: „Je jasné, že bratři Lumièrové vynalezli kinematograf, ale zároveň je nutné říct, že nebyli v té době na konci 19. století jediní, kdo se pohyblivým obrazem zabývali. Například Thomas Alva Edison vynalezl v té době také stroj na promítání obrázků, který ale fungoval jen pro omezený počet lidí a byl malý. Auguste a Louis Lumiérovi si řekli, že je potřeba tenhle vynález pohyblivého obrazu přenést mezi lidi, na velké plátno.“

Objev rozpohybovaných obrazů se podařilo přivést téměř k dokonalé autentičnosti„A jejich druhým, dá se říct vynálezem, byly projekční sály – kina,“ pokračuje Thierry Frémaux. „Protože to byli oni, kdo si řekli, že je potřeba filmy sledovat společně a v projekčních sálech. Tak aby lidé mohli sdílet pohyb obrazů a tím i emoce a prožitky. Takový je to vlastně princip kinosálů doteď. Lidé se chtějí setkávat. To je tedy druhý z velkých vynálezů bratrů Lumièrů.“

IVýstava je koncipována historicky, zaměřená na vznik a vývoj kinematografu, a monograficky, protože se zaměřujeme na rodinu Lumiérových, která má ve vývoji obrazu nezastupitelné místo a na něž se tak trochu zapomíná. „Ukazujeme bratry Lumièrovy - dva génie, ale i otce Antoina, amatérského fotografa,“ doplňuje kurátor.

Rodině se dařilo a v tak v Lyonu postavili továrnu na fotografické desky i fotomateriál. Tam bratři zkoušeli nové postupy ve fotografii. A bylo to právě v Lyonu, kde Louis Lumièr natočil v roce 1895 jeden z prvních filmů La sortie d'usine /Východ z továrny/. Výstava také ukazuje rozdílné přístupy bratrů Lumièrových v kinematografii. Zavedli hodně technických pokroků v černobílé fotografii, ale byli i první v té barevné.

Barevná fotografie byla podle Thierryho jejich posedlostí. Barevnost chtěli převézt i do kinematografie. Hlavním výstavním artiklem ale zůstává samotný kinematograf bratrů Augusta a Louise Lumièrových. Tím se jim podařilo promítnout více než čtrnáct set filmů, které za prvních deset let natočili.

První veřejná projekce se odehrála v Paříži v Indickém salónu 28. prosince 1895 a na programu bylo 10 krátkých filmů

To, co bylo na Lumièrech obdivuhodné, byl jejich obchodní duch. Protože hned poté vyslali své spolupracovníky, kteří cestovali po světě a představovali kinematograf veřejnosti. Tak se pohyblivé obrázky dostaly na všechny kontinenty a ukazovaly různé kouty světa. Proslavila se tak i značka Lumière. Nadšení pro kinematografii ve světě stoupalo. A to díky kinematografu.

03383004.jpeg

Specifika kinematografu bratrů Lumièrových hledejme v proporcích. Sedmnácti metrový pásek - protože právě to je necelá jedna minuta filmu a 35 mm široký. Perforace se také vyznačovala specifikem - na čtyři perforace čtverhranné připadla jedna kulatá. Tak se poznal pásek z Lumièrovy továrny.

„Mám obzvlášť radost z toho, že návštěvnice a návštěvníci mohou vidět první 3D verzi filmu, který předvedli bratři Lumièrové,“ uzavírá Thierry Frémaux. „Jedná se o trojrozměrný film Příjezd vlaku na nádraží v Ciotat, kdy původní verze byla z roku 1895. Poprvé se snímek promítal za pomocí 3D brýlí, my tady používáme nejmodernější technologii 3D a to bez brýlí. Na výstavě se také neméně podílejí i známí současní režiséři - Quentin Tarantino, Xavier Dolan nebo Paolo Sorentino. Jejich podpora nás přesvědčila o tom, že kinematograf a filmy bratrů Lumièrových jsou věčné.“

Spustit audio