Busking v Praze: Z absolutního zákazu do absolutního uvolnění?

13. květen 2015

Busking, pouliční hudební nebo jiná produkce má své příznivce i odpůrce. Podle prvních oživuje město, podle druhých zvláště hudební produkce ruší, a někdy i vysloveně obtěžuje.

Pražský magistrát se rozhodl zpřísnit podmínky pro provozování buskingu v metropoli. Jedním z klíčových opatření je návrh na omezení doby, po kterou by hudebník mohl hrát, má se ale i rozšířit seznam ulic, kde bude produkce zakázána úplně.

„Z buskingu se občas stává forma žebroty,“ shrnul své výhrady v Ranním Plusu předseda Sdružení Nového Města pražského Jan Adámek.

Podle něj se pouliční umělci naučí několik písní nebo performancí, ty hrají dokola, a snaží se získat co nejvíce peněz do klobouku. „Klíčová role buskingu, obohacení veřejného prostoru a ukázka mistrného umění, zde zaniká.“

„Z absolutního zákazu se udělalo absolutní uvolnění, a samoregulace tu nefunguje,“ konstatoval Adámek.

Ten návrat ke starým pořádkům ale rozhodně nechce. „Absolutní zákaz nás uváděl do dob socialistických. Město pouliční uměleckou produkci potřebuje, centrální část také, musí to ale mít svá pravidla,“ tvrdí předseda sdružení.

Nápad podpořit hudební produkce i v jiných částech Prahy považuje Adámek za skvělý nápad, ale připomněl hlavní důvod oblíbenosti Prahy 1 mezi buskery: získají zde spoustu peněz.

„Na Jižním městě nebo v Libni bude peněz v klobouku málo, jestli vůbec nějaké,“ dodal předseda Sdružení Nového Města pražského.

Dvořák: Ani sami buskeři nejsou jednotní

Tom Dvořák z iniciativy Buskerville souhlasí s tím, že je regulace potřeba, ale za buskery prohlásil, že ti nesouhlasí s kroky, které magistrát chystá. „Současná pravidla je třeba nastavit jinak, a ne je stále víc a víc zpřísňovat.“

„V jiných evropských městech to funguje tak, že si scéna nebo ulice pohlídá kvalitu sama, a to tak, že špatní buskeři nebo žebráci nedostávají mince do klobouku, tím pádem se jim nevyplatí hrát, a časem zmizí,“ vysvětil zástupce pouličních umělců.

Ani sami buskeři ale nejsou jednotní, dodal Dvořák. „Každý z členů iniciativy by si představoval regulaci trochu jinak.“

„Je potřeba najít řešení které bude vyhovovat jak firmám, které v centru města sídlí, a rezidentům, tak i buskerům.“

Proč je busking spojený hlavně s centrem Prahy? Nemohl by fungovat třeba na panelákových sídlištích?

„Obecně je pro buskery zajímavé centrum, protože se tam pohybuje nejvíce lidí, kteří je mohou vidět a slyšet. Historické centrum má navíc úžasnou atmosféru, kterou na panelákových sídlištích těžko někdy bude,“ shrnul důvody atraktivity centra metropole pro buskery Tom Dvořák.

autoři: oci , bum
Spustit audio