Očima psychologa: reklamní letáky nejvíc zaujmou seniory a děti

22. květen 2015

Sleva, zadarmo, hebkost nebo pohoda. To jsou slova, na která naše podvědomí reaguje a působí, když si pročítáme letáky. Jak se leták sestavuje a na koho je cílený?

Nevhazujete letáky! I tak reagují lidé na přetlak reklamy, která se na nás hrne z novin, televize nebo rádii. Jsou ale lidé, kteří na letáky čekají a podrobně je sledují. Jak působí na naši mysl a jak se takový leták sestavuje, aby za ujal co nejvíce zákazníků? O tom si povídala Lída Jiroutová s psychologem Petrem Moosem.

„Letáky jsou konstruované tak, abychom si v prvé řadě všimli nějaké informace, kterou obnáší. My tomu říkáme, že je potřeba dobře udělat figuru,“ říká psycholog Petr Moos a pokračuje: „To jsou třeba klasické reklamy pro muže na auta. Ve druhé fázi potřebujeme člověku něco podsunout, nějakou informaci, která má spotřebitele správně naladit a získat pro ten produkt.“

Slova magická a slova tragická

Ve standartní učebnici marketingu jsou dvě zvláštní kapitoly - slova magická a slova tragická. Mezi těmi magickými slovy je například láska, sleva, zadarmo nebo doživotní záruka. Mezi tragická slova řadíme například splátky, dluh atd. Když tedy vzniká leták, tak magická slova a čísla dáváme do popředí a někde v pozadí malým písmem je těch pár tragických slov, která říkají, že si produkt například musíte koupit na splátky.

„Letákům většinou nejvíce podléhají lidé, kteří nad nimi tolik nepřemýšlí, jsou trošku méně vzdělaní nebo to jsou lidé různým způsobem závislí na tom, co jim nabídnete, což jsou potom vlastně senioři a děti,“ dodává Petr Moos.

Spustit audio