Letušky a stevardi ČSA ve středu vstoupí do stávkové pohotovosti
Letušky a stevardi Českých aerolinií se rozhodli vyhlásit stávkovou pohotovost. Platit bude od středečního poledne. Protest zvolili poté, co během dvoudenního sjezdu odmítli kolektivní smlouvu navrženou vedením firmy. Zítra budou o stávkové pohotovosti rozhodovat také piloti ČSA.
Letuškám a stevardům v únoru klesly mzdy o desítky procent. Navýšení v řádu tisíců korun navržené zprostředkovatelem vybraným ministerstvem práce nepřijala firma a navrhla výrazně nižší růst.
Pro zahájení stávkové pohotovosti hlasovalo 95 procent letušek a stevardů, uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petra Posová.
„Vedení nám nabídlo návrh, který je pro nás neakceptovatelný. A to jednak z důvodu délky trvání kolektivní smlouvy, protože po osmi měsících vyjednávání by ta kolektivní smlouva měla platit pouze do konce letošního roku, to znamená pouze půl roku. A například mzdový řád, tam se jedná o zvýšení řekněme spíše symbolické,“ řekla Posová Radiožurnálu.
Podle dřívějšího vyjádření mluvčího ČSA by stávková pohotovost letušek a stevardů neměla mít na cestující vliv.
Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů provozních zaměstnanců. Mzdy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent.
ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun při tržbách převyšujících 13 miliard. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají necelých 700 lidí. (Zdroj ČTK.)
Kompromisní návrh na navýšení mezd navržený zprostředkovatelem odmítlo představenstvo ČSA s poukazem na to, že mimo jiné odporuje restrukturalizačnímu plánu, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři společnosti.
Podle prezidenta profesního sdružení pilotů CZALPA Stanislava Fialy hrozí, že ČSA svou platovou politikou ztratí především zkušené kapitány. Snižování mezd totiž přichází v době, kdy se trh letecké dopravy probírá z krize a poptávka po pilotech roste.
"Společnost, která má obrat deset miliard korun ročně, se hádá o zhruba 20 milionů," dodal k návrhu vedení firmy Fiala.