Máme dobré, ale unavené učitele a ředitele přetížené byrokracií, shodují se odborníci

2. červen 2015

Ministr školství Marcel Chládek je na odchodu. Je to pro české školství rána, nebo nadějná zpráva? Jaké vize ministr prosazoval, a jaké naše školství skutečně potřebuje?

„Příliš moudrých slov a málo konkrétního,“ hodnotil v pořadu Pro a proti Chládkem navrženou Strategii 2020 poslanec a pedagog Petr Kořenek (ČSSD).

Na koncepci sice pracovali ministři předchozích vlád, ale současný ministr jí překládal.

„Jsem zastáncem toho, aby vize byly jasné, konkrétní úkoly s konkrétní zodpovědností a jasným termínem,“ řekl poslanec. Tomu nápady z koncepce nevadí, ale měla by je hodnotit hlavně odborná veřejnost.

Co tedy české školství potřebuje? „Vypadá to, že téměř nemáme žádné dobré učitele, ale tak to není,“ reagoval Kořenek.

„Máme dobré a kvalitní učitele, ale máme také unavené učitele, učitele kteří si sami píšou školní vzdělávací programy, neustále reagují na vydávané metodiky z ministerstva, různé pokyny ministrů, a to je plýtvání potenciálem, který učitel má,“ soudí poslanec.

Ten je přesvědčen, že je třeba snížit byrokracii a jednoznačně říct, jestli je potřeba každý rok rozšiřovat rámcové vzdělávací programy, což byrokratickou zátěž dále zvětšuje. Důležité je i posílení role ředitelů.


Kořenek: „Ředitelé škol jsou vybaveni dostatečnými kompetencemi. To, že jsou zatěžováni nadbytečnou administrativou, o tom není pochyb. Nicméně dobrý ředitel má možnosti, jak proces nastavit a realizovat. Bohužel máme mnohdy ve funkci ředitele jenom učitele, ale nedali jsme jim to patřičné vzdělání, protože funkce ředitele je velmi náročná.“

Ekonom Daniel Münich je ke strategiím skeptický. „Byl jsem svědkem mnoha strategií, a v podstatě v žádném případě nedošlo k jejich naplnění, často ani k začátku jejich naplňování.“


Münich: „Ředitel je dnes finančním ředitelem, ředitelem úředních procesů, vyplňovatelem různých formulářů i archivářem a na pedagogické řízení, práci s učiteli, novými i těmi staršími, na to aby sledoval, jak kvalitně učí, případně je i vyhodil a hledal ty dobré, na to mu zbývá minimum času.“

Podle něj jde většinou o texty obecné, bez důsledné analýzy, které nakonec skončí tak, že je nikdo nepoužívá.

„Klíčovou věcí ve školství nejsou strategie, ale kvalita učitelů a kvalita a zodpovědnost ředitelů,“ vysvětlil ekonom. Se snížením administrativní zátěže ředitelů škol souhlasí.

K Chládkově koncepci výhrady má, mimo jiné mu vadí snižování role vyššího a širšího vzdělání.

„Jeden z nejzásadnějších omylů pana ministra byla jeho priorita pro vyučené. Žijeme současností, ale školství by mělo žít budoucností, a nikoli hledět na to, co zrovna dnes potřebuje nějaká firma,“ kritizoval Chládkovu vizi ekonom Daniel Münich.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio