Cestovní kancelář, nebo cestovní agentura? Pár rad časopisu dTest před nákupem dovolené

3. červen 2015

Jakou možnost zvolíte při plánování dovolené? A jaký je vlastně mezi oběma rozdíl? Rady na obranu proti zkrachování cestovky.

Cestovní kancelář je podnikatel, který pořádá zájezd. Tedy ten, s kým uzavíráte smlouvu. Cestovní agentura je jen zprostředkovatel a smluvní vztah máte jen s kanceláří. „Proto pak případné nedostatky řešíte přímo s kanceláří,“ říká Lukáš Zelený, právník časopisu dTest.

Pojištění proti úpadku

Velice důležité je tak v tomto vztahu pojištění proti úpadku. Doklad o pojištění má každá cestovní kancelář vždy u sebe. „A rozhodně ho chtějte vidět ještě před uzavřením jakékoli smlouvy!“ Tuto informaci ale obvykle najdete i na jejich internetových stránkách a musí ho mít k dispozici i agentura.

Hlídat si toho ale musíte víc. Třeba identifikační číslo, název a sídlo cestovky. Nic složitého to ale naštěstí není. A to ani v nahlédnutí do obchodního rejstříku.

Nedejte na cenu, ale na radu známých

Velice důležitá je samozřejmě pro každého z vás cena. Nenechejte se ale napálit různými slevovými nabídkami. Hodně často je to jen lákavá reklama. „Ono totiž ne každá sleva je vždy slevou,“ varuje Zelený. Opravdu si dejte ten čas a porovnejte ceny zájezdu u různých cestovek.

A nezapomeňte si prohlédnout recenze na vybranou destinaci. Tedy hotelu, pláže a další nabídky. Zajímat by vás měly ale i zkušenosti a internetové diskuse lidí, kteří už s cestovkou mají zkušenosti. Ptejte se i rodiny a známých. Hlavně takové zkušenosti jsou totiž nenahraditelné.

Hlídejte i internetové diskuse

Zkušenosti a diskuse na internetu mají v tomto případě jednu zvláštnost. Nemusí vždy pocházet jen od klientů. Na to myslete. Ale stačí prý zapojit zdravý rozum.

„Pokud internetových hodnocení najdete málo, třeba jen deset, a všechny jsou stoprocentní, tak to trošku smrdí,“ varuje Zelený. „Berte to s rezervou a podívejte se raději jinam. No, a když najdete naopak 2000, 3000 příspěvků, tak to taky o něčem svědčí. A pozitivní to nebude.“

Pojistit si můžete ale kdeco

Když už máte vybráno, nezapomeňte na cestovní pojištění. Kryje různá rizika, jako je nemoc a úraz. Zvážit můžete i pojištění zavazadel, zpožděný let a třeba i domácího mazlíčka. „Nenechte si ale vnutit něco, co potřebovat určitě nebudete,“ dodává právník.

Přepis celé poradny

Cestování a zájezdy, na co si dát pozorMarie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, dneska je 3. června, a to znamená, že už dva dny, dnes třetí den tady máme meteorologické léto. To astronomické nás teprve čeká, ale je krásně a člověka to láká někam vyrazit, někam vyjet na dovolenou, cestovat, a jak si co nejvíc užít pohody a odpočinku, co počít ještě předtím než vyrazíme, abychom si všechno užili bez nejistot a stresů, o tom teď budeme povídat na Dvojce ve Spotřebitelské poradně. Budeme mluvit o cestování a zájezdech, na co si dát pozor, s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Pěkně vítám.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, tak možná, za který konec to vzít, jak vybrat cestovní kancelář či cestovní agenturu, jak, co počít než vyrazíme?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, prvně si musíme uvědomit, kam chceme jet? Když už víme, že chceme k moři nebo jestli chceme tady v tuzemsku, tak pak začneme řešit s kým a nebo jak. Tak, když začneme řešit s kým, tak to je právě to dilema cestovní kancelář versus cestovní agentura. No, cestovní kancelář je ten podnikatel, který pořádá ten zájezd, ten, s kým uzavíráme smlouvu. Ta cestovní agentura je zprostředkovatel. Ale ať uzavíráme smlouvu třeba v agentuře, tak ji uzavíráme přímo s cestovní kanceláří, a proto pak i všechny třeba nedostatky řešíme s cestovní kanceláří přímo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili musíme mít smlouvu a možná je důležité také vědět, že ta cestovní kancelář má sjednáno pojištění proti úpadku, abychom někde potom neuvízli.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To je velice důležité, co si lidé musí ohlídat. Stejně jako u každého jiného podnikatele si musí hlídat spoustu věcí, hlídají si název, sídlo, identifikační číslo, ale právě tady u těch cestovních kanceláří přistupuje ještě další, co si musí ohlídat, a to je právě pojištění proti úpadku. Ten doklad o pojištění má cestovní kancelář vždy u sebe, měli bychom ho chtít vidět už před uzavřením cestovní smlouvy. Většinou bývá uveden na internetu, mají ho na pobočkách té cestovní kanceláře, připojuje se k cestovní smlouvě a musí ho mít k dispozici i cestovní agentura. Pokud si to chceme ještě více ověřit, tak se můžeme podívat buď na stránky ministerstva pro místní rozvoj a nebo se můžeme podívat na stránky jednotlivých pojišťoven, které poskytují právě pojištění proti úpadku.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na co si ještě dávat pozor, když vybíráme cestovní kancelář a nebo agenturu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, musíme si dát pozor zejména na to, zda ta cena je taková, jaká by měla být. Ono totiž ne každá sleva je skutečně slevou, takže je lepší porovnávat, když mám vybraný zájezd, třeba u agentury, porovnat ho i s tím samým zájezdem u té přímo u té cestovní kanceláře, zda ta cena je výhodnější. Měli bychom si tu cestovní kancelář prověřit, typicky název, identifikační číslo, zda má existující sídlo. Můžeme nahlédnout do obchodního rejstříku, není to nic složité, zadáme www.justice.cz a tam už si můžeme hledat. Můžeme se podívat na recenze, je to velice užitečné, nejen pak na ty recenze té cestovní kanceláře, ale i na recenze hotelu, pláží, už existují velké recenzní portály, servery, kam se můžeme podívat a ty informace si získáme. A nebo čerpat od známých, od rodiny.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak určitě jsou ty recenze důležité a ony se tam některé informace opakují, a pokud se opakují, tak to skutečně sedí, mám takovou zkušenost, možná i vy, Lukáši?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono je důležité zase si uvědomit, že ne ty recenze nejsou stoprocentní jistotou, musíme používat zdravý rozum a uvažovat, nemůžeme se podívat na hodnocení hotelu, který tam má jenom deset hodnocení a všechny jsou na 100 %. To už trošku smrdí si řekněme. Takže pak už jako s reservou podívat se když tak jinam a zase na druhou stranu, když už je tam hodnocení hotelu, který tam má dva, tři tisíce recenzí, tak to už o něčem svědčí.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
O něčem vypovídá. Každý je jiný, ale většina z nás má ráda jistotu, to znamená nějaké pojištění na cesty. Jak na to?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Je tady možnost si sjednat cestovní pojištění. To cestovní pojištění nám kryje různá rizika, často je to, když na dovolené onemocníme nebo si způsobíme úraz. Mnohdy přistupuje k tomu pojištění zavazadel, také můžou přistoupit i další různá připojištění, často je to třeba, když se stane něco našemu domácímu mazlíčkovi. Můžeme si připojistit storno zájezdu, můžeme si připojistit zpožděný let. Samozřejmě je důležité se zamyslet nad tím, co potřebujeme, aby nám někdo nevnutil zbytečně dražší balíček, než potřebujeme. Třeba, když si s sebou nevezeme psa, tak proč bychom ho měli mít pojištěného. Potom je důležité si uvědomit zase, že když se nerozhodneme pro to pojištění, že nás tady ta takzvaně úspora může vyjít příliš draho, protože třeba v zahraničí často ošetření zubů je velice drahou záležitostí a my, když se vrátíme, tak nám to nikdo nezaplatí. Tady po Evropě je takzvaný Evropský zdravotní průkaz, ale zase platí pouze v Evropské unii, a je to velmi omezené, a navíc ta péče tam je dražší. Takže stejně, i kdyby nám pojišťovna něco vrátila, my zaplatíme víc. Takže je lepší se připojistit. Pak samozřejmě musíme pamatovat na to, abychom si schovali všechny potřebné doklady a po návratu jsme to tady s pojišťovnou mohli začít řešit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, Lukáš Zelený z časopisu dTest je na návštěvě ve Spotřebitelské poradně Dvojky a budeme mluvit i s vámi, milí posluchači, 221552525, 221552424, případně mailové spojení dopoledne@rozhlas.cz a mluvíme o cestování a zájezdech, na co si dávat pozor.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lákavá pozvánka, viďte, od Františka Novotného a Luďka Munzara. A já mám teď, no, chci konkurovat neméně lákavou pozvánkou na povídání o cestování a zájezdech, na co si dávat pozor. Povídáme s Lukášem Zeleným. 221552525 a 221552424, případně dopoledne@rozhlas.cz. A máme dva telefonáty, dobrý den, zdravíme.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka Helena z Rožnova pod Radhoštěm. Prosím vás, já mám takový dotaz, s cestovní kanceláři Exim Tours jsme vloni jeli do Tuniska a na místě jsme byli v 17 hodin odpoledne a byl to osmidenní zájezd a odjížděli jsme poslední den v 5 hodin ráno, odlétali, takže už ve 3 hodiny jsme museli bejt na letišti. A já bych se chtěla zeptat, proč to ty cestovní kanceláře takhle dělají, že vlastně ti lidi pomalu z osmi dnů o dva dny, jim je seberou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili vlastně z osmi dnů je najednou šest, je to tak?

osoba
--------------------
Ano, a pak bych se chtěla zeptat, jestli ... Takže děkuji.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumíme, ano. Děkuji taky a vezmeme ještě jeden telefonát. Dobrý den zdravíme. A tak posluchač nevydržel. Tak, Lukáši, z osmi dnů je najednou šest.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
My tady na naší poradně zaznamenáváme velké množství případů právě na krácení dovolené díky příletům a odletům. Ono je otázkou jak to vzniká a zda to ty cestovní kanceláře ovlivní, protože i ty cestovní kanceláře jsou závislé na nějakém letovém plánu, letadla jsou naplánovaná přílety, odlety a ony je plní a k tomu váží právě ty zájezdy. Mně osobně se to tohle nelíbí a nepovažuju to za něco, co by bylo správné a co by se mělo dít. Ta dovolená má trvat osm dnů, byť včetně cesty, ale pokud skutečně člověk přijde o skoro celé dva dny, to už mi v pořádku nepřijde. Dalo by se to řešit samozřejmě nějakou reklamací. Obávám se ale, že to ty cestovní kanceláře rovnou odmítnou a budou trvat si na té své argumentaci - letový plán, my jsme na tom závislé a nemůžeme nic dělat. A žádné soudní rozhodnutí, které by se tomuto věnovalo, zatím neznám a ani nevím, že by někdo do toho soudního sporu teď šel. Takže je otázkou, jak se to bude dál vykládat. Mně osobně se to nelíbí, ale na druhou stranu chápu i tu argumentaci cestovních kanceláří, na druhou stranu otázkou je nějaká přiměřenost, jestli když přijdu o půl dne až tři čtvrtě, jestli je to ještě v pořádku, ale o celé dva dny už, to už mi přijde opravdu moc.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
221552525, 221552424 obě čísla vám jsou stále k dispozici. Já musím říct, že jsem se, Lukáši, setkala tady s tím několikrát a cestovní kancelář říká, že vlastně i ta cesta je vaše dovolená a že i když na druhou stranu, když člověk stráví 3, 4 hodiny v autobuse nebo na letišti, tak to moc jako dovolená není.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
No, ono zájezd je vlastně kombinace služeb, tam se kombinuje právě to ubytování, ta doprava, stravování, případně nějaké fakultativní výlety. Samozřejmě, že cesta je součástí dovolené, ovšem je otázkou jestli, když ten poslední den třeba odsud, první den, pardon, odlétáme o 17 hodin později, než bychom mohli a poslední den odlítáme o 20 hodin dřív, než bychom měli, tak tam už je to takové sporné.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme telefonát, dobrý den, zdravíme.

osoba
--------------------
Dobrý den, já vás zdravím do rozhlasu. Prosím vás, chtěla bych říct jenom takovou velmi smutnou zkušenost, kterou máme s CK Kovotour, nestalo se nám to s Kovotourem poprvé, želbohu. Loni jsme byli v Budvě v hotelu Park, kde v koupelnách byla černá toxická plíseň, ani na urgence to nešli umejt. Mluvila jsem s nimi přímo telefonem s panem ředitelem Kostkou, nic to nebylo platné. Přišla paní uklizečka, když tam stál delegát, který je bratr pana Kostky, samozřejmě, že svědčil proti nám, že to všechno bylo v pořádku. Nebylo. Paní uklizečka uklízela jenom jednu stranu tý sprchy, kde byla ta asi 4centimetrová plíseň. Poslala jsem do cestovky reklamaci, jídlo teda bylo ještě k tomu, jídlo bylo úplně totálně studené. Každý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme, víte co, asi je nejlepší obrátit se v tomhle případě příště na jinou cestovní kancelář, zvolit nějakou jinou cestovku, když s ní máte takovou špatnou zkušenost.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady paní vlastně nás dovedla právě k té reklamaci. Je to důležité. Pokud nejsme s tím zájezdem spokojeni ať už z objektivních či jiných důvodů. Samozřejmě ty objektivní mají, jsou podstatně důležitější jako je tady třeba špatný úklid, špatná strava nebo hotel je dál od pláže.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Plíseň.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak. Je třeba tyhle ty nedostatky namítat hned namístě, což paní udělala. Neodkládat to, protože my to na tom místě musíme namítnout, snažit se to řešit, namístě zdokumentovat, zároveň pokud se nepodaří odstranit ty vady, tak zdokumentovat video, fotografie, svědectví ostatních lidí na tom zájezdu, potvrzení personálu z hotelu a tak dále. Po návratu uplatnit reklamaci, co nejdříve, neodkládat to, jinak nám lhůta může uplynout. Pokud cestovní kancelář reklamaci odmítne, nevyhoví, jsou takové cestovní kanceláře, které reklamace automaticky zamítají. Takové zkušenosti už máme bohužel také na naší poradně, tak pak nezbývá nic jiného než to řešit třeba mimosoudní cestou, prostřednictvím nějaké spotřebitelské organizace a nebo už soudní cestou a s žalobou na soud. Samozřejmě pak je otázkou, jak velká má být ta sleva za tady ty vady toho zájezdu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jasně. Zdravíme, vítáme dalšího volajícího posluchače. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka Jarmila z Prahy.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.

osoba
--------------------
Já bych se vrátila ještě k tomu předchozímu tématu, co, když se jedná o cestovní kanceláře, která používá autobus, a první den zájezdu začíná ve 23:45 a poslední končí třeba ráno v 7:00. Tam se nejedná o žádný letový plán.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak to je možná podobná píseň. Děkujeme, děkujeme za ten dotaz nebo námět.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady je to možná ještě závažnější, protože tohle už si ta cestovní kancelář skutečně ovlivní jak si s autobusovým dopravcem naplánuje tu dopravu. Pokud to začíná 5 minut před koncem toho prvního dne, tak to už bych řekl jako opravdu vážný nedostatek. A rovnou je třeba doplnit, že když jsme takto pozorovali ty stížnosti spotřebitelů, se opakují vždy na stejné cestovní kanceláři. Prakticky některé cestovní kanceláře to dělají možná úmyslně, ale dělají a jiné zase naopak jsou třeba chváleny za to, že dokonce i den předem se odlítá v noci, sice třeba ve 23:00, ale ještě den než začne vůbec ta dovolená. Takže opravdu tady jsou důležité ty recenze a porovnávání cestovních kanceláří. Je třeba si vybírat na základě nějakých zkušeností jiných nebo na základě našich dřívějších. Pokud nejsme s nikým spokojení, tak tam určitě nechoďme znovu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tímto uzavřeme naše povídání s Lukášem Zeleným z časopisu dTest i s vámi, milí posluchači. Děkuju moc, ať se daří, na slyšenou.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A krásné dovolené.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio