'Šmejdi' dostali pokuty za 16 milionů, nejčastěji za klamavé obchodní praktiky

Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila organizátorům předváděcích akcí v prvním čtvrtletí pokuty za rekordních 16 milionů korun. V loňském prvním kvartále to bylo pět milionů korun. Nedostatky inspektoři zjistili v 78 procentech kontrol. Nejčastěji "šmejdi" platí za klamavé obchodní praktiky nebo za nepravdivé informování spotřebitele o obsahu akce a poskytnutých dárcích.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

"Nejproblémovější pořadatelé těchto akcí se sice z českého trhu stáhli, přesto však v prvním čtvrtletí nahlásilo 18 firem konání více než 7000 organizovaných akcí. Ze zjištění inspektorů a podání spotřebitelů je však zřejmé, že na trhu působí i další subjekty, které konání svých akcí ČOI neoznamují," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Právní moci nabylo v prvním čtvrtletí celkem 130 pokut ve výši 16,4 milionu korun. V tomto čísle je zahrnuto i několik pokut, o nichž bylo pravomocně rozhodnuto v roce 2015, ale kontroly se dělaly loni.

Nejvíce pokut, které nabyly právní moci na začátku roku, dostala společnost Pneubotky. Celkem jde o 21 sankcí za 3,5 milionu korun. Firmě TZTransport udělila inspekce 12 pokut ve výši 2,28 milionu korun. AQUA Activity dostala tři pokuty za celkem 1,4 milionu korun. Z celkového počtu 130 pokut bylo 19 ve výši čtvrt milionu a více.

Podle ČOI se míra zjištěných nedostatků ve srovnání s předchozím rokem nesnížila. Celkem inspekce provedla na začátku roku 144 kontrol předváděcích akcí, pochybení zjistila ve 113 z nich. Inspekce ale upozorňuje, že vysoký poměr zjištěných nedostatků je důsledkem cíleného zaměření kontrol ČOI na problémové firmy.

Oznamovací povinnost související s pořádáním organizovaných akcí inspekce prokázala v 69 případech. Z toho ve 33 případech nebylo konání organizované akce oznámeno vůbec. Využití nekalých obchodních praktik zjistila inspekce ve 49 případech.

"Nejčastěji se jednalo o klamavé obchodní praktiky, kdy například prodávající uváděli zavádějící nebo přímo nepravdivé informace, týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, nebo nepravdivě informovali spotřebitele o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích," dodal Fröhlich.

Česká obchodní inspekce dala loni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Porušení předpisů inspekce zjistila v 81 procentech z celkového počtu 683 kontrol.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme