Historický most v Týně se přesouvat nebude. Možná ho ale zvednou

9. červen 2015

Ředitelství vodních cest stále chce, aby pod Železným mostem v Týně nad Vltavou mohly proplouvat lodě vyšší než tři metry. Na pondělním setkání se zástupci města padla jedna z dosud zvažovaných variant a most se přesouvat nebude. Stále jsou však ve hře stavební úpravy.

Podle zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jana Bukovského má teď město na výběr ze dvou variant. „Pokud bychom zvedli jenom současný most, tak budou náklady přibližně 40 až 50 milionů korun. Pokud bychom nechali současnou úroveň mostu a jedno pole mostu řešili jako zvedací, kalkulujeme náklady na 90 milionů korun,“ uvedl.

Nyní záleží na vedení města, jakou variantu zvolí. Plánuje i veřejné projednání, kde se obyvatelé dozví konkrétní informace. To by se mělo uskutečnit do konce roku. Samotné úpravy Železného mostu by mohly začít nejdříve za dva roky.

Vedení města nemusí přistoupit na žádnou z variant a může nechat most v současném stavu. Během deseti let ho ale stejně bude nutné opravit a pak hrozí, že si Ředitelství vodních cest stanoví podmínku - aby město, nyní už na své náklady, most na podjezdnou výšku 5,25 metrů zvýšilo.

Ředitelství vodních cest předpokládá, že s úpravou mostu se zvýší turistický ruch na Vltavě. Připravuje proto s městem také úpravu mola pod kostelem, nové přístaviště pro plachetnice pod mateřskou školou Deweterova a úpravu stávajícího přístaviště pod čističkou odpadních vod, kde by se mohla plavidla vyzdvihávat z vody nebo tankovat.

Se zvýšením lodní dopravy na Vltavě je ale také možné, že plavci budou mít do vody omezený přístup. Pak už záleží jen městu, zda investuje 25 milionů korun do laguny, která by vznikla u historického mostu a umožnila lidem bezpečné koupání.

Železný most je technickou památkou. Na vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlickou přehradou se jedná o jediný most, který má nižší podjezdnou výšku než 5,25 metrů.

autor: Romana Lehmannová
Spustit audio