Česku už roky chybí jakákoli strategie vodní dopravy, kritizuje europoslanec Zdechovský

16. červen 2015

Budou k vidění na českých řekách obří lodě s náklady uhlí, písku, obilí a podobně? Zatím to vypadá, že si na moderní nákladní lodní dopravu ještě počkáme.

Do zlepšení lodní dopravy vložil sice Brusel desítky milionů eur, ale výsledek je mizivý: zpráva Evropského účetního dvora si vzala na paškál mimo jiné to, že stát místo zvyšování splavnosti řek utratil peníze za opravy přístavů nebo dílčí projekty.

„Je pravdou, že investice zatím nákladní dopravě významným způsobem nepomohly,“ přiznal v pořadu Pro a proti zástupce šéfa Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Podle něj vinu na tom nese stále neodstraněná kritická místa v povodí Labe, zejména splavnost v okolí Děčína, která je klíčem pro splavnost celé labské vodní cesty.

Zprávu Evropského účetního dvora nevnímá Bukovský jako kritiku, ale jako apel, že je třeba se více soustředit na odstranění kritických úzkých míst.

Další výtkou Bruselu je, že peníze určené na splavnost a nákladní dopravu byly použity na vytvoření přístaviště, které má sloužit k rekreačním účelům.


Bukovský: „Podmínky pro financováni z Evropské unie v období, o kterém hovoříme, umožňovaly financovat jak projekty pro nákladní plavbu, tak pro turistickou rekreační plavbu. Vzhledem k tomu, že stavební povolení na Děčín stále nemáme, bylo rozhodnuto na ministerstvu dopravy, že tyto prostředky nebudou vráceny, ale budou použity na ten druhý, méně důležitý účel, a to turistickou stavbu na Vltavě.“

Poslanec Evropského parlamentu Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) je přesvědčen, že nákladní lodní dopravu je možné úspěšně realizovat.


Zdechovský: „Jsem apriori proti tomu, že když nemůžu peníze utratit za splavnost Labe, tak je dám do Vltavy, kde udělám turistický ruch. Když jsem soukromě podnikal, nikdy mě nenapadlo na konci roku peníze vzít a rozházet je za nové počítače, i když staré fungují. Asi bych peníze z principu vrátil. Musíme se hlavně chovat jako zodpovědní hospodáři.“

„Dokazují to čísla z celé Evropy, ale opravdu se musejí peníze utrácet s rozmyslem. V České republice už 15 let chybí strategie nákladní lodní dopravy,“ konstatoval europoslanec.

Ten doplnil, že zpráva kritizuje nejen Českou republiku, ale i její ekology za obstrukce, které dělají při splavnění Labe.

„Klíčové je udělat děčínský plavební stupeň, vyřešit otázku Děčína. Právě tady je třeba intenzivní komunikace s ekology,“ radí Zdechovský.

O účelu i návratnosti „náhradní“ investice Ředitelství vodních cest do splavnosti vltavského kanálu politik pochybuje.

„Myslím si, že žádaný efekt to nebude mít. Bojím se, že to bude pár lodí ročně, které připlují v létě, a pár lodí, které zase odplují. Nárůst provozu nebude v desítkách procent, ale v jednotkách, a to je u podobných projektů škoda,“ kritizoval rozhodnutí ŘVC Tomáš Zdechovský.

autoři: tpa , oci
Spustit audio