Trať z Prahy na letiště a do Kladna povede částečně tunelem, rozhodlo ministerstvo

Ministerstvo dopravy vybralo variantu železničního spojení na pražské letiště a do Kladna. Mělo by vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dále tunelem do Dejvic. Poté preferuje úřad mezi Dejvicemi a Veleslavínem vést trať částečně v tunelu s dalším pokračováním na Kladno a odbočkou na letiště na Dlouhé Míli.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praha Masarykovo nádraží

Praha Masarykovo nádraží | Foto: Filip Jandourek

Vybranou podobu spojení oznámil po dnešním jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou ministr dopravy Dan Ťok. Stavba má podle něj vyjít zhruba na 18 miliard korun.

Stále se jedná o podobě trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde šestá městská část požaduje, aby železnice vedla kompletně pod povrchem.

„My nechceme, aby došlo k nějaké enormní zátěži toho území, aby tam docházelo k nějakému vizuálnímu dělení města na dvě části. Zároveň odmítáme, aby to město bylo barikádováno pětimetrovými nebo třímetrovými protihlukovými stěnami,“ řekl Českému rozhlasu starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.

„Příští týden mě zastupitelstvo pověří jednáním s ministerstvem s tím, že podporujeme plně podpovrchovou variantu,“ citovala agentura ČTK místostarostku Prahy 6 Petru Kolínskou.

Ministr dopravy má jiné představy. „Nám to ekonomicky nevychází. Navrhujeme tam smíšený stav, to znamená, že část by byla pod zemí a část nad zemí,“ uvedl ministr Ťok. Cenový rozdíl mezi oběma variantami představuje částku tři až 3,5 miliardy korun.

Kvůli neshodě o podobě trasy na Veleslavín přichází podle primátorky Krnáčové v úvahu rozdělení projektu do dvou částí, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný rozpor není. Mezitím by na vyřešení podoby zbytku trasy byl dostatek času, dodala primátorka.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský na dnešním setkání s novináři řekl, že městská část s návrhem, který se týká Bubnů a Stromovky, souhlasí.

Zvažovaná od 90. let

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu.

V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni pak i 120 kilometrů za hodinu. Na výstavbu železničního spojení bude chtít Česko čerpat prostředky z EU.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let.

Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už déle než rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení.

Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na významnějším Hlavním nádraží.

Vybraná varianta vychází ze studie proveditelnosti, kterou správa železnic nyní dokončila. Podle Ťoka by bylo vhodné tento materiál schválit a podobu stavby u Veleslavína řešit až ve druhé fázi, tedy v územním řízení.

Přestože část trasy nacházející se v hlavním městě teprve čeká na územní a stavební řízení, mohly by podle Krnáčové přípravné práce na trase mimo Prahu začít už letos.

Rychlodráha z Prahy do Kladna | Foto: ČTK

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme