Netradiční hudební kompozice zahájila Pražské Quadriennale. Tématy jsou hudba, počasí a politika

Největší světová výstava divadla a scénografie Pražské Quadriennale rozezněla Staroměstské náměstí v Praze. Slavnostní zahájení bylo v režii Viliama Dočolomanského. Vystoupila tři umělecká tělesa - Orchestr Berg, rusínský ženský sbor Polana z Jarabiny a herci souboru Farma v jeskyni. Na slavnostní ceremonii navázalo sedm vernisáží světové výstavy, která potrvá do 28. června.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské Quadriennale 2015

Pražské Quadriennale 2015 | Foto: Press kit Pražské Quadriennale

Bezmála dva tisíce diváků přihlížely slavnostnímu zahájení Pražského Quadriennale na Staroměstském náměstí. Režisér představení Viliam Dočolomanský vytvořil několikaminutovou hudební kompozici, kterou interpretoval ženský hudební sbor Polana z Jarabiny společně s herci souboru Farma v Jeskyni za doprovodu Orchestru Berg.

Představení se obešlo bez pódia i bez hlediště. Účinkující na náměstí přijeli na korbách malých nákladních automobilů a po skončení zase hned zmizeli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na pražském Staroměstském náměstí bylo slavnostně zahájeno Pražské Quadriennale. Dění kolem prvního večera sledovala Veronika Štefanová

Cílem pořadatelů Pražského Quariennale bylo rozeznít Staroměstské náměstí, odkud je to jen pár kroků do hlavních výstavních paláců. Ty budou až do 28. června útočištěm pro 111 expozic scénografie a divadelního prostoru.

Jednotlivé týmy si mohly vybrat ze tří hlavních témat, kterými jsou hudba, počasí a politika. Například finský tým výtvarníků, scénografů a designérů zvolil počasí a zaměřil se na zvuky přírodních živlů.

Jednotlivá témata mají své kurátory. Počasí se na letošním ročníku věnuje britský scénograf Simon Banhem, který zahajoval vernisáž v Topičově salonu.

„Jako scénografové máme tu moc přinášet počasí na divadelní jeviště. Jsme schopni vytvořit déšť, vítr, bouřku i sníh. Často v našich konceptech figurují i přírodní materiály. V divadelních budovách jsme pány počasí my, ale pokud přenášíme naše scénografické instalace mimo budovy, ztrácíme tuto moc a jsme vydaní napospas počasí. Musíme počítat s nepředvídatelným a snažit se naše dílo těmto podmínkám přizpůsobit,“ vysvětluje.

„To, co učím své studenty a co radím i scénografům na Pražském Quadriennale, je, aby si byli vždy vědomi toho, do jakého prostoru své dílo umísťují. A to nejen kvůli technickým a povětrnostním podmínkám, ale pro účinek, který taková instalace ve veřejném prostoru bude mít,“ dodává Simon Banhem.

Kurátorkou pro oblast politika je brazilská designérka Aby Cohenová, která zahájila výstavu v kostele svaté Anny.

„Když o prostoru mluvíme v kontextu scénografie nebo designu, musíte stále přemýšlet o tom, jak tento prostor okupujeme, jak ho organizujeme a taky nesmíme zapomínat na to, že každý prostor má svá pravidla. A tato pravidla nás ovlivňují a nutí nás ujasňovat si politické postoje,“ říká a dodává:

„Tyto postoje se pak promítají do všeho, co v umění děláme. A my si musíme uvědomit i že tím ovlivňujeme ostatní lidi, které s našimi dílem konfrontujeme. Tyto lidi bychom jako tvůrci měli pozorovat a vnímat, jak na naše dílo reagují.“

Téma hudba navrhl pro letošní Pražské Quadriennale český operní režisér Jiří Heřman. Jeho hudební instalace bude na náměstí Jana Palacha až do 27. června.

Veronika Jošková Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme