Jaká je budoucnost veřejnoprávních médií? Musíme najít cestu k mladým lidem, říká Graham Ellis z BBC
V BBC pracuje od roku 1976 a kdykoliv zajde do studia, tak cítí vzrušení z živého vysílání a mluvení s konkrétními lidmi. Výkonný ředitel rozhlasové divize britské BBC nedá na rádio dopustit a je přesvědčen, že právě veřejnoprávní média hrají významnou roli. O své posluchače ale musí bojovat a nabízet jim dobré pořady.
„Mnoho lidí v BBC musí přemýšlet o tom, jaké hodnoty předávají, nakonec ale rozhodují posluchači, kteří soudí, co se jim líbí a co ne,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.
I v BBC ale sledují poslechovost – mají deníčkový systém, čtvrtletně porovnávají čísla. U veřejnoprávního média je ale sledování poslechovostí na rozdíl od komerčních pomalejší. „Když věříte v určitý pořad, tak se zvedne. Někdy se naopak díváte na poslechovost a říkáte si, že bychom něco měli změnit,“ přiznává.
V BBC za celou dobru vyzkoušeli mnoho formátů, z nichž ty nejúspěšnější jsou třeba 60 let staré, přesto se ale postupem času mění, například od dopisů čtenářů, telefonátů, email až po facebook. Ale i na zábavu v britské veřejnoprávní stanici nezapomínají – nejde ale o žádné konkrétní procento vysílacího času.
Sociální média jsou čím dál více důležitá, ale neměli bychom to přehánět
„Chceme ve Velké Británii podporovat populární hudbu – zveme do rádia nové kapely, což je dobrá investice, kterou komerční rádia nedělají,“ podotýká. Přesto přiznává, že právě veřejnoprávní stanice po celé Evropě mladé posluchače ztrácí, neboť panuje čím dál větší konkurence. „Problém není v tom, že budeme hrát alternativní hudbu. Jediným způsobem je najít cestu tam, kde jsou mladí lidé,“ dodává.
Upozorňuje také na velký význam digitalizace, která je pro rozhlasové stanice přínosná. Ve Velké Británii jsou digitální stanice velmi úspěšné – dvě z nich se dvěma miliony posluchači předhonily nejméně jednu analogovou. „Zjevně poskytují obsahy, které jiné stanice neposkytují a které se posluchačů líbí,“ nastiňuje.
A jak bude vypadat rozhlas za 10 až 20 let? „Stejně jako dnes. Rozhlas je skvělé médium,“ míní s tím, že potenciál přežití rozhlasu je vysoký díky podílu živého vysílání, které nabízí, ale také sekundárním aktivitám. „Rádio posloucháte v autě, nebo když vaříte,“ dodává.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.