Vysloužilé auto v polopřevodu? Místo registrace se vyplatí ekologická likvidace

24. červen 2015

Na dokončení registrace aut v takzvaném polopřevodu už zbývá jen týden. Některá vozidla místo toho míří z ekonomických důvodů na likvidaci. V autorizované provozovně to nic nestojí. Jednu takovou navštívila reportérka Radiožurnálu Eva Kézrová.

Pouhý týden zbývá na dokončení registrace auta v takzvaném polopřevodu. Podle očekávaní jsou teď na úřadech dlouhé fronty. Přesto tam mnozí motoristé nespěchají. Zůstatková hodnota jejich auta je totiž nižší než ekologický poplatek, který by museli zaplatit. A tak spíše přemýšlejí, jak auto fyzicky zlikvidovat. Autorizovaná provozovna to udělá zadarmo.

Čtěte také

Na likvidaci s občanku, velkým techničákem, případně i kupní smlouvou

Jakou velikost má auto po likvidaci, co se týká kovových součástí? „Tak metr na metr po tom slisování a nastříhání. Je to skladnější,“ směje se Petr Vencl, pro kterého je fyzicky náročné rozebírání auta denním chlebem, a pokračuje v práci: „To už se musí ručně. Vytrhávám, vyškubávám. Třídím hadice vzduchové, od kabeláže. A jde to dál ke zpracování.“

Letos mají tihle tvrdí chlapi i kvůli autům v polopřevodům práce víc. „Většinou ho nechtějí přihlašovat, protože by museli platit ekologický poplatek za přihlášení, což už vzhledem k ceně a stáří těch vozidel není rentabilní,“ tlumočí majitele aut Radan Volf, jednatel firmy, která se v pražském Hloubětíně specializuje na ekologickou likvidaci aut.

Stačí přijet s občankou a velkým technickým průkazem, i když v něm nejste zapsáni jako majitel auta. „Je to v takzvaném polopřevodu. Je tam někdo jiný. Ale mají většinou kupní smlouvu,“ dodává Radan Volf.

Likvidace začíná odšťavňovačkou

Areál na první pohled vypadá jako skládka. Podrobnější zkoumání ale odhalí, že jednotlivé materiály z auta jsou pečlivě roztříděné. „První krok je odšťavňovačka. Je to zbavení vozidla kapalných, nebezpečných látek. Druhý krok je odstranění veškerých nekovových částí, plastů, kabelů, sedadel. Samozřejmě nejde každý šroub povolovat. Nejzákladnější vybavení je pajcr, kladivo a tak dále,“ přibližuje Volf, zatímco bere do ruky kladivo, kterým nemilosrdně rozbíjí světlo a nárazník. Modrý Renault tak definitivně ztrácí svou tvář.

„Chce to fyzickou sílu a žádnou lítost. Spousta lidí říká, že by tu nemohli pracovat, protože to nemůžou vidět. Ale jiná ekonomická možnost není,“ Petr Vencl rozebírá podvozek. Vidíme jen, že to je červené auto. Ani nepoznáme značku, protože je překlopené na stranu. Ale je to jedno, potvrzuje Vencl: „V podstatě ano. Akorát se to liší technologiemi, kterými je to tam přidělané. Jinak je to pořád to samé.“

Čtěte také

Žluté jiskry autogenu osvětlují poslední kousky karosérie. Je to vlastně jen otázka desítek minut, než hromada železa přestává připomínat automobil. „Samotné vyřezání náprav a motoru se odvíjí od typu auta. Trvá to od 15 minut až třeba po hodinu,“ vypočítává Petr Vencl.

Před samotným rozebráním se auto musí zvážit. Pak i roztříděný materiál. Aby bylo jasné, že zlikvidováno bylo vozidlo opravdu ekologicky. „Musí vyjít takzvaná recyklační kvóta. To je 95 procent hmotnosti vozidla. To musí být dále využito,“ říká Petr Vencl.

Ekolikvidace zdarma, někde za auto dostanete tisícovku

Ekologická likvidace auta je zdarma, motorista dostane potvrzení. A pokud auto přiveze sám, většinou i tisíc korun. Musí ale dobře vybírat. Někde nemusí dostat nic. A jinde dokonce může platit „pokutu“, že auto není kompletní. Na stránkách ministerstva životního prostředí najdete seznam autorizovaných provozoven.

autor: evk
Spustit audio