Dálnice, nebo spíš parkoviště? Kdy vyrazit, abyste nečekali
O letních prázdninách se kolony na nejfrekventovanější dálnici D1 přesouvají z pracovních dnů na víkendy.
Loni v červenci a v srpnu se na dálnici z Prahy do Brna vytvořilo 674 kolon. Doprava stála celkem 1876 hodin, tedy 78 dnů. Kdyby byly kolony rovnoměrně rozprostřené v čase a prostoru, byla by hlavní dopravní tepna ucpaná po větší část prázdnin.
Ve skutečnosti situace tak vážná není, kolony se totiž tvoří zároveň na různých místech a v obou směrech. Užitečnější proto je podívat se, kdy a kde bývá situace lepší, a kdy je naopak rozumnější cestu odložit.
Právě to umožňuje interaktivní grafika, ve které si můžete prohlédnout data o kolonách na všech českých dálnicích od srpna 2011 do konce loňského roku.
V aplikaci najeďte myší na úsek dálnice, měsíc v roce nebo konkrétní hodinu v některém dni v týdnu. Aplikace se přizpůsobí vašemu výběru a ukáže vám statistiky právě pro něj. Můžete si tedy například vybrat úsek dálnice, kterým často projíždíte, a objevit, kterým dnům a hodinám se raději vyhnout. Nahoře můžete vybrat dálnici nebo rychlostní silnici, která vás zajímá.
Data o kolonách, která Český rozhlas analyzoval, pocházejí z mobilní aplikace Monitor dálniční dopravy, která má kolem 30 tisíc uživatelů. Zjišťuje polohu mobilu a při určitém množství stojících aut situaci vyhodnotí jako zácpu. Řidiče pak zpětně informuje o problémových místech.
Z dat vyplývá, že dlouhodobě se nejvíc kolon tvoří na D1 na příjezdu do Prahy, za Zručí nad Sázavou a kolem Velkého Meziříčí – to vše ve směru na Prahu. V opačném směru bývají zácpy nejčastěji před Brnem. Mezi Brnem a Ostravou už je provoz daleko slabší, problematický je jen úsek těsně za Vyškovem, a to v obou směrech.
V modernizovaných úsecích D1 se v létě bude jezdit ve dvou pruzích
Číst článek
Druhou nejzatíženější dálnicí je hradecká D11, a to zejména na výjezdu i na příjezdu do hlavního města. Situaci komplikuje i napojení na Pražský okruh a na Chlumeckou ulici, která přívádí dopravu z Černého Mostu do centra.
Nejproblematičtější úseky dálnic znázorňuje následující mapa – čím silnější je červená linie, tím častěji v daném úseku dochází k dopravním komplikacím.
Z mapy je zřejmé, že ostatní dálnice jsou přetížené daleko méně než D1 a D11. Plzeňská D5 stojí o něco častěji na výjezdu z Prahy a také mezi Zdicemi a Hořovicemi. Ústecká D8 se podle Monitoru dálniční dopravy ucpává až několik kilometrů za Prahou.
Nová část Pražského okruhu mezi D5 a D1 stojí podle dostupných dat prakticky výhradně "po směru hodinových ručiček", tedy ve směru na Jesenici a D1. Ostatní zácpy jsou spíše menší, lokální a způsobené dopravními nehodami či opravami.
Na všech sledovaných dálnicích vrcholí ranní špička mezi osmou a devátou hodinou, večerní mezi půl pátou a půl šestou. Horší bývá špička v pondělí ráno, když do Prahy příjíždí nejvíc lidí za prací a na úřady, a také v pátek večer, kdy se lidé dojíždějící do hlavního města za prací a obchodem potkávají na silnici s víkendovými rekreanty.
Mnozí z nich se zjevně snaží odjet z Prahy už ve čtvrtek večer, kdy je špička také výraznější než v úterý a středu. Klidnější špičky jsou naopak vidět v pondělí večer a v pátek ráno.
Soboty a neděle mají vždy po jedné špičce: sobota dopoledne mezi půl dvanáctou a půl jednou a neděle večer před šestou. Obě víkendové špičky významně posilují přes letní prázdniny a v září.