Dálnice, nebo spíš parkoviště? Kdy vyrazit, abyste nečekali

O letních prázdninách se kolony na nejfrekventovanější dálnici D1 přesouvají z pracovních dnů na víkendy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na dálnici D11 hoří nákladní automobil

Na dálnici D11 hoří nákladní automobil | Foto: Pavel Kudrna | Zdroj: Český rozhlas

Loni v červenci a v srpnu se na dálnici z Prahy do Brna vytvořilo 674 kolon. Doprava stála celkem 1876 hodin, tedy 78 dnů. Kdyby byly kolony rovnoměrně rozprostřené v čase a prostoru, byla by hlavní dopravní tepna ucpaná po větší část prázdnin.

Ve skutečnosti situace tak vážná není, kolony se totiž tvoří zároveň na různých místech a v obou směrech. Užitečnější proto je podívat se, kdy a kde bývá situace lepší, a kdy je naopak rozumnější cestu odložit.

Právě to umožňuje interaktivní grafika, ve které si můžete prohlédnout data o kolonách na všech českých dálnicích od srpna 2011 do konce loňského roku.

V aplikaci najeďte myší na úsek dálnice, měsíc v roce nebo konkrétní hodinu v některém dni v týdnu. Aplikace se přizpůsobí vašemu výběru a ukáže vám statistiky právě pro něj. Můžete si tedy například vybrat úsek dálnice, kterým často projíždíte, a objevit, kterým dnům a hodinám se raději vyhnout. Nahoře můžete vybrat dálnici nebo rychlostní silnici, která vás zajímá.

Data o kolonách, která Český rozhlas analyzoval, pocházejí z mobilní aplikace Monitor dálniční dopravy, která má kolem 30 tisíc uživatelů. Zjišťuje polohu mobilu a při určitém množství stojících aut situaci vyhodnotí jako zácpu. Řidiče pak zpětně informuje o problémových místech.

Z dat vyplývá, že dlouhodobě se nejvíc kolon tvoří na D1 na příjezdu do Prahy, za Zručí nad Sázavou a kolem Velkého Meziříčí – to vše ve směru na Prahu. V opačném směru bývají zácpy nejčastěji před Brnem. Mezi Brnem a Ostravou už je provoz daleko slabší, problematický je jen úsek těsně za Vyškovem, a to v obou směrech.

V modernizovaných úsecích D1 se v létě bude jezdit ve dvou pruzích

Číst článek

Druhou nejzatíženější dálnicí je hradecká D11, a to zejména na výjezdu i na příjezdu do hlavního města. Situaci komplikuje i napojení na Pražský okruh a na Chlumeckou ulici, která přívádí dopravu z Černého Mostu do centra.

Nejproblematičtější úseky dálnic znázorňuje následující mapa – čím silnější je červená linie, tím častěji v daném úseku dochází k dopravním komplikacím.

Z mapy je zřejmé, že ostatní dálnice jsou přetížené daleko méně než D1 a D11. Plzeňská D5 stojí o něco častěji na výjezdu z Prahy a také mezi Zdicemi a Hořovicemi. Ústecká D8 se podle Monitoru dálniční dopravy ucpává až několik kilometrů za Prahou.

Nová část Pražského okruhu mezi D5 a D1 stojí podle dostupných dat prakticky výhradně "po směru hodinových ručiček", tedy ve směru na Jesenici a D1. Ostatní zácpy jsou spíše menší, lokální a způsobené dopravními nehodami či opravami.

Na všech sledovaných dálnicích vrcholí ranní špička mezi osmou a devátou hodinou, večerní mezi půl pátou a půl šestou. Horší bývá špička v pondělí ráno, když do Prahy příjíždí nejvíc lidí za prací a na úřady, a také v pátek večer, kdy se lidé dojíždějící do hlavního města za prací a obchodem potkávají na silnici s víkendovými rekreanty.

Mnozí z nich se zjevně snaží odjet z Prahy už ve čtvrtek večer, kdy je špička také výraznější než v úterý a středu. Klidnější špičky jsou naopak vidět v pondělí večer a v pátek ráno.

Soboty a neděle mají vždy po jedné špičce: sobota dopoledne mezi půl dvanáctou a půl jednou a neděle večer před šestou. Obě víkendové špičky významně posilují přes letní prázdniny a v září.

Marcel Šulek, Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme