Hudební lahůdky z Kremže a Náměšti

13. červenec 2015

Zatímco Náměští protéká Oslava, Kremž leží na Dunaji. Obě malebná města sice odděluje rakousko-moravská hranice, ale jedno mají společné: letní festival, který se vymyká žánrovým kategoriím. A navíc, návštěvu obou akcí, navzájem vzdálených jen dvě hodiny cesty autem, lze propojit.

Poslouchejte Čajovnu 13. července, v níž vám představíme program obou festivalů. Organizátoři si umělce často vyměňují či půjčují: například Iva Bittová, spolu s bubeníkem Hamidem Drakem, vystoupí letos na obou přehlídkách.

Do Kremže dorazíte autem ze Znojma za hodinu. Během roku probíhá v tomto malebném městě široké spektrum skvěle připravených festivalů, od alternativy přes vážnou hudbu až po world music. Sezóna kulminuje koncem července festivalem s poněkud krkolomným názvem Glatt und Verkehrt, což znamená Hladce a Obrace. Alegorický název naznačuje, že jde o kontrastní, ale přitom harmonické propojení zeměpisně vzdálených oblastí. Hraje se na kraji města, kde začínají vinice, ve dvoře místního vinařství. Překvapením letošního ročníku bude argentinská, v New Yorku žijící zpěvačka Sofia Rei.

03426959.jpeg

Spřízněný festival Folkové prázdniny začíná v Náměšti nad Oslavou v sobotu 25. července. Ve srovnání s obrovitými akcemi jako je Szigét v Budapešti či Colours v Ostravě představují Kremže i Náměšť obě akce záležitosti spíše lokální a komorní - a přitom nabízejí ty nejvybranější hudební lahůdky z celého světa. V Náměšti se hraje na zámku a program pokračuje dlouho do noci komorními koncerty v místní kapli. K atrakcím letošních programů Náměště i Kremže patří snad nejkurióznější nástroj Evropy, niněra. Jeden z nejzajímavějších současných hráčů Germán Díaz vystoupí naobou festivalech.



Velmi exponovanou roli sehraje na obou akcích vysoce originální rakouská dechovka Federspiel, která v sobotu 25. července zahájí Folkové Prázdniny, a o den později vystoupí na závěrečném koncertě v Kremži.



Pokud se chcete dozvědět více, jako bonus přidáváme reportáž Petra Dorůžky z roku 2014, původně psanou pro časopis Rock & Pop.

Malebné město, obklopené vinicemi je dějištěm stylově různorodých, ale vždy skvěle připravených festivalů, od alternativy přes vážnou hudbu až po world music. Plné jméno přehlídky, která probíhá koncem července, zní Glatt und Verkehrt, což znamená Hladce a Obrace, a symbolizuje míchání těch méně známých stylů s žánry které se už v Evropě vžily.

Zajímavé bylo sledovat vystoupení alžírské dechovky Fanfarai - která o týden dříve koncertovala v Ostravě na gigantickém podiu ArcelorMittal. Před komorním publikem necelé tisícovky diváků v Kremži ale změnila tvář jako chameleon a na rozdíl od megakoncertu na Colours vytvořila nečekaně intimní spojení s diváky, což posílily detailní komentáře ke skladbám. Malijská zpěvačka Fatoumata Diawara koncertovala společně s kubánským pianistou Robertem Fonsecou: žánrově značně odlišní umělci střídali "dialog" s vyhraněnými sólovými party.

O zcela jedinečný zážitek se zasloužil brazilský zpěvák Lenine, na domácí půdě superstar, v Evropě spíš idol kultovního publika. Namísto brazilské kapely se spoustou perkusí ho doprovázel ansámbl vedený holandským pianistou Martinem Fondsem, kombinující jazzové saxofony s ďábelsky improvizujícími houslemi. Projekt se jmenuje O Ponte, Most, je prošpikován jemným aranžérským vtipem jehož protiváhou jsou na lékárnických vahách odměřené dávky tropické brazilské živelnosti.

Zajímavou odbočkou mimo vyšlapané cesty byl tématický večer s názvem Trotzdem Singen, Zpívat navzdory. Programový šéf Josef Aichinger, který se do Kremže právě vrátil z Crossroads v Ostravě vysvětluje: "World music se stává naprostou nudou, když jí chybí společenský kontext." Prvním ze tří bloků byla "investigativní skladba" analyzující dosud neobjasněnou událost holocaustu v rakouském městě Rechnitz. Po ní následovala unikátní sestava z Kambodže. Vedl ji jeden z mála hudebníků, který přežil genocidu Rudých Khmerů, slepý zpěvák Kong Nay, jehož dikce i témbr připomínaly to nejautentičtější blues z bavlníkových plantáží. O závěr se postaral Billy Bragg s kapelou, jejíž zvuk měnil zabarvení mezi springsteenovským rockem, líbeznými country motivy a baladickým folkem, táhlé a hladivé tóny steel kytary se střídaly s úsečným stacattem kytary dobro, jejíž zvuk přiostřuje plechový rezonátor. Bragg je pověstný tím, jak pružně reaguje na lokální dění - a několikrát zmínil jméno Josef S. Že by to byla vzpomínka na Joe Strummera z názorově spřízněných The Clash, anebo temný stín ruského diktátora? Omyl - Bragg jen komentoval čerstvý výrok vídeňského soudu v kauze radikálního německého studenta Josefa S., a protože proces ještě nebyl u konce, příjmení je podobně jako u Kafkova Josefa K. skryté za iniciálou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.