Odpadová revoluce v Plzni má trhliny, městu chybí popelnice i popelářské vozy

12. červenec 2015

Pár týdnů před spuštěním nového revolučního svozového systému naráží město na komplikace. Plán počítal i se spalovnou v Chotíkově, ta ale není dostavěná.

Magistrát vypověděl smlouvy svozovým společnostem a od září má veškerý komunální odpad svážet městská firma Čistá Plzeň. Původní plán, který počítá i se spalovnou odpadů, má ale trhliny. Spalovna není hotová. A necelé dva měsíce před spuštěním nového svozového systému nemá město popelnice, popeláře, ani popelářské vozy.

„Bohužel jsme se dostali trošku do svízelné situace s ohledem na naši povinnost ze zákona zrušit zadávací řízení na nákup vlastních kuka vozů, protože jsme obdrželi pouze jedinou nabídku a v takovém případě musíme jako zadavatel automaticky zadávací řízení zrušit," vysvětlil jednatel společnosti Čistá Plzeň Petr Baloun.

Radnice proto vyjednává s firmami, které sváží odpadky v Plzni dosud. Chce si pronajmout buď celé části firem, nebo jejich techniku, popelnice a zaměstnance. Někdy v první polovině srpna by město mělo mít jasno, jestli se s nimi podaří dohodnout, či nikoliv. Pokud by se město se svozovými firmami nedohodlo, má připravenu krizovou variantu. Chce využít volných kapacit spřízněných společností třeba i z jiných měst.

Plzeňané na novinku zatím reagují rozpačitě

Zatímco město řeší chybějící popelnice a vozy, tisíce majitelů bytů a domů přihlašují v souladu s vyhláškou své nemovitosti do nového systému. Mohou to udělat poštou, na kontaktních místech nebo v zákaznickém centru Čisté Plzně. Většinou novinku přijímají kladně, jsou ale i rozpačité reakce.

„S ohledem na to, že Čistá Plzeň je ve vlastnictví Plzeňské teplárenské a ta má svoji spalovnu, tak mi to spíše přijde jako produkt pro spalovnu než nějaké efektivní řešení práce s odpadem v Plzni. Cena je ale pro zákazníky zajímavá, že je poloviční," zhodnotil správce několika domů a bytů v Plzni Tomáš Havlík.

Někteří lidé ale právě cenovou výhodnost zpochybňují. Dosud totiž potřebovali popeláře jen jednou měsíčně, nový systém ale nařizuje vyvézt popelnici minimálně jednou za dva týdny.

„Máme stanovisko hygienické stanice, že nejzazší termín je těch čtrnáct dnů. Druhý důvod je ekonomický, kdy ty jednoměsíční svozy přinášejí velké komplikace v rámci logistiky," objasnil důvody pro častější svozy Petr Baloun.

Odpadky budou zatím končit na skládkách v okolí Plzně. Podle původního plánu měly postupně padat do spalovny v Chotíkově, její stavbu ale pozdržely soudní spory. Kdy bude hotová a funkční tak zatím není jasné.

Podrobnosti o novém svozovém systému v Plzni najdete zde.

autoři: sch , lum
Spustit audio