Praha potvrdila stavbu bezobslužného metra D z Pankráce na Depo Písnice

Na nové trase metra D budou jezdit vlaky bez řidiče, rozhodli o tom pražští radní. Nejdříve se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice. Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohla čerpat dotace z evropských fondů. Náklady jsou odhadovány v řádu několika desítek miliard korun. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nově otevřené stanice metra, Nemocnice Motol

Nově otevřené stanice metra, Nemocnice Motol | Foto: Filip Jandourek

„Vlaky jsou řízeny rádiovýmii telegramy, které vozu dávají povely k jízdě. Na trati jsou pak takzvaná pevná místa, kde se kontroluje poloha vlaku na dálku. Dispečer s tím pracujete, jako když si hrajete doma s dětmi s mašinkama,“ vysvětluje fungování bezobslužných vlaků Josef Němeček z pražského dopravního podniku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na čtvrté trase pražského metra D budou jezdit bezobslužné vlaky. O tom, jak fungují a kde ve světě také jezdí hovořil ve vysílání vedoucí správy vozidel Metro DPP Josef Němeček

Původně mělo být postaveno metro jezdící se strojvůdcem, nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět takzvané bezobslužné metro.

Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady.

„Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl už minulý týden ČTK generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Další důvody vysvětlil radní pro dopravu, výstavbu a infrastrukturu za ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek.

Na nové lince metra D budou možná jezdit vlaky bez strojvůdce

Číst článek

„Existují tři zásadní důvody. První důvod je bezpečnost. Druhý důvod je, že potřebujeme, aby metro trasy D bylo velmi flexibilní, protože tam nebude taková kapacita nebo poptávka cestujících. Třetí důvod je, že stejně musíme pořizovat vozový park,“ uvádí Dolínek.

Metro D spojí centrum s jižní částí města, v další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále na náměstí Míru.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánované stavbě metra D mluvil radní pro dopravu, výstavbu a infrastrukturu za ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek a šéf pražské ODS Filip Humplík

Náklady na stavbu včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.

Původní rozpočet na linku D přitom bývalé vedení Prahy odhadovalo na 25 miliard korun. Podle šéfa pražské ODS Filipa Humplíka je to neúnosné:

„Vedle náměstí Míru, zhruba o 200 metrů dál, má stát další stanice metra. Kolem už je několik linek, které jsou využívány sporadicky, a teď tam ještě vzniknou úplně nesmyslně další stanice.“

Na novou linku metra D chce vedení města žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z EU.

Metro bez řidiče jezdí třeba v Berlíně, New Yorku nebo Kodani. Už dříve se ale uvažovalo, že by se bez řidičů jezdilo i na některé z těch současných pražských linek metra A, B, C.

Metro D | Foto: ČTK

ČTK, ČRo, Veronika Neprašová, Petra Hosenseidlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme