České e-shopy chtějí prorazit v Řecku. Plány jim ale ohrožuje tamní finanční krize
České e-shopy chtějí prorazit do Řecka. Pro internetové obchody, které by rády expandovaly do zahraničí, jsou přitažlivé hlavně evropské země. Zboží do nich firmy totiž dokáží dodat za několik dní. V Řecku navíc není velká konkurence. Plány českých obchodníků ale kazí hrozící bankrot země.
Byznys s nákupem přes síť v Řecku je teď rizikovější už kvůli tomu, že hotovost má větší váhu.
„Za normálního fungování ekonomiky je e-shop praktická záležitost a elegantně se s ním dá dodávat spotřebitelům i velkým firmám. Využívá se a logicky jde nahoru. Řecko ale dneska není ve standartní situaci,“ řekl předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.
„Fakticky už je za zlomem toho, čemu se říká bankrot. Teď už se hraje jen o politický bankrot. V tuto chvíli nevíte dne ani hodiny, jestli banky přežijí nebo ne,“ upozornil.
Dosud nevýznamný partner
Řecko zatím není pro Českou republiku významným obchodním partnerem. Tuzemské firmy vyvezou do Řecka celkem zboží a služby za necelých sedm miliard korun. To jsou necelé 0,2 procenta exportu.
Tamní zákazníci už teď českým obchodníkům dluží přes miliardu korun. Podle ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky jde o nestabilní trh.
„Obecně nevýhoda jižních zemí je jiná mentalita než u nás ve střední Evropě. Je potřeba se více přizpůsobit zákaznickému chování a vnímání, jejich stylu nakupování,“ popsal.
Česko zásobuje Řecko hlavně technologiemi - informačními, kancelářskými nebo telekomunikačními. Ty tvoří víc než pětinu vývozu do země. Řecké děti si zase užívají hlavně tuzemské hračky, sportovní potřeby i kočárky.
Česko má téměř čtyři miliony nakupujících přes internet, Řecko dva a půl milionu.