Babadag by Babadag

27. červenec 2015

Současná polská hudba je ve světě známá především díky velmi talentovaným jazzmanům. Řada dalších, neméně zajímavých umělců, stojí v jejich stínu. Jedním z takových případů je zpěvačka Ola Biliňska, jejíž poslední album s křehkými ukolébavkami v židovském jazyce jidiš vzbudilo u polské kritiky velký ohlas.

Překvapivě široký stylový záběr autorky dokumentuje i její další projekt, písně zpívané anglicky, natočené se čtyřčlennou sestavou se zvukově kouzelnou kombinací nástrojů jako je banjo, zvonkohra anebo karibský buben steel drum. Album i skupina se jmenují Babadag, což je slovo, které Biliňska našla v knize polského autora o cestách po Balkánu. Babadag je jméno hory v Turecku i města v Rumunsku, které zpěvačka po natočení alba navštívila. Nejednoznačnost názvu zpěvačce plně vyhovuje: „V turečtině znamená baba otce, v polštině - a nejspíš i v češtině - starou ženu a někdy i čarodějnici,“ vysvětluje Ola Biliňska, která je autorkou všech textů i melodií alba.

Ola Biliňska říká, že při natáčení se skupinou Babadag bylo její prioritou vytvořit „organickou“ hudbu, která vychází spíš z těla než z intelektu. Chtěla natočit písně s doprovodem akustických nástrojů, hledala zvuky a rytmy, které by mohly být součástí starých rituálů.

Zpěvačka Ola Biliňska a její kolegové ze skupiny Babadag vzali svůj úmysl natočit organickou hudbu bez cizích příměsí doslova - a právě z těchto důvodů si nevybrali žádné moderní digitální studio, ale natáčeli klasickou analogovou metodou na magnetofonový pásek, zvuk bubnu zajistil tzv. steel drum, který je vyroben z naftového barelu.

V dnešní Mozaice uslyšíte například skladby: Long Long, Water O Wide, Bare Feet Dirt Road, O Mother O Father.

Spustit audio